Publicat de: damianion | Iunie 4, 2011

Cina Domnului

Cina Domnului

de Cornea Petru

Cina Domnului, numita si euharistie (a multumi), este al doilea mare act in Biserica crestina dupa botezul in apa. Euharistie, ca termen, apare pentru prima data in scrierile lui Ignatie al Antiohiei: „Purtati-va de grija sa va adunati cat mai des pentru a aduce lui Dumnezeu multumire (euharistia) si marire”  . Termenul „Cina Domnului” este folosit doar in 1Corinteni 11:20. De asemenea se mai cunosc si urmatorii termeni: impartasire (1Cor. 10:16) si masa Domnului (1Cor. 10:21). Cina Domnului este un ritual care se practica in timpul inchinarii comunitatii crestine, in care credinciosii se impartasesc cu paine sau azima si cu rodul vitei cu scopul comemorarii mortii Lui. Daca despre botez putem spune ca este ritul de initiere in Biserica, Cina Domnului este ritul permanent al bisericii vizibile, ritual instituit de Hristos insusi pentru a fi practicat de Biserica pana la revenirea Sa. Instituirea Cinei Domnului (Mat. 26:26-30; Marcu 14:22-26; Luca 22:17-20; 1Cor. 11:23-34) a avut loc in noaptea dinaintea mortii lui Hristos, evangheliile sinoptice atribuind-I cuvintele de inaugurare a acestei practici. Problema este daca si in ce masura trupul si sangele lui Hristos sunt intr-adevar prezente in elementele intrebuintate la Cina Domnului. Astfel exista trei mari teorii in legatura cu Cina Domnului:

Transubstantierea

   Prima dintre ele este transsubstantierea, sustinuta de Biserica catolica, este doctrina potrivit careia la consacrarea elementelor de catre preotul care oficiaza Cina Domnului are loc o transformare metafizica reala. Deci painea inceteaza sa mai fie paine si se transforma in trupul glorificat al Domnului Isus, iar vinul se transforma in sangele Domnului.. Pentru argumentarea acestei interpretari ei aduc cuvintele Domnului din Ioan 6:48-58, ‘cine mananca trupul meu si bea sangele meu are viata vesnica’.[1]

   Deoarece in invatatura catolica painea si vinul devedeau literar trupul si sangele lui Hristos, biserica de-a lungul a multe secole nu a permis credinciosilor obisnuiti sa bea din cupa Cinei Domnului(asta pentru ca exista acea frica de a nu varsa sangele Domnului) ci doar sa manance din paine.

   Din pacate, acestia au uitat ca aici Domnul Isus a vorbit figurativ si nici nu este singura ocazie in care Domnul Isus se foloseste de un astfel de limbaj.

   Deci, raspunsul care trebuie dat invataturii catolice cu privire la Cina Domnului trebuie sa aiba in vedere caracterul simbolic al afirmatiilor lui Isus atunci cand El declara, “Acesta este trupul meu”, sau, “Acesta este sangele meu”. Isus a vorbit in mod simbolic de multe ori chiar cand a vorbit de sine Insusi. De exemplu, El spune, “Eu sunt adevarata vita”(Ioan15:1), sau “Eu sunt usa”(Ioan10:9), plus alte multe exemple asemanatoare. Nici unul dintre ucenici nu a inteles afirmatia Domnului Isus ca bucata de paine pe care o avea in mana este trupul Lui din moment ce puteau vedea trupul Lui, in mod fizic, la masa impreuna cu ei.[2]

Cosubstantierea

Cea de-a doua este consubstantierea, sustinuta de Biserica luterana, este doctrina potrivit careia painea si rodul vitei raman mai departe paine si rod al vitei fara o transformare metafizica insa trupul si sangele lui Hristos sunt prezente „in, cu si sub” paine si rodul vitei.

    In gandirea lui Luther, Cina era intr-un anume fel o extensie a intruparii, El credea ca atunci cand S-a inaltat, Hristos nu a incetat sa fie prezent cu credinciosii, atat in mod real, cat si in mod spiritual. Pentru Luther, Euharistia era locul unde Hristos este prezent in mod palpabil, nu din cauza asa zisei minuni a transsubstantierii, ci deoarece Cuvantul lui Dumnezeu a promis trupul si sangele lui Hrisots in elementele Cinei(painea si vinul). Intocmai cum Ioan L-a vazut pe Duhul Sfant atunci cand a vazut porumbelul, tot astfel credinciosii Il pot vedea pe Hristos si pot manca trupul Sau la Cina.[3]

   Expresia preferata a lui Luther era ‘aceasta este trupul meu’, care de fapt in limba aramaica ‘den ha gufil’, este o epresie pentru pronumele personal persoana I-a, pe romaneste ar fi ‘acesta sunt eu insumi adevarat’. Aceste cuvinte au fost rostite de Mantuitorul in legatura cu moartea Sa apropiata. Si asa cum inchinatorii si preotii se impartasesc din sacrificiu de la Templu, mancand o parte din el, tot asa cei care sunt in partasie de credinta cu Mantuitorul sunt invitati sa participe in avans in puterea rascumparatoare a jertfei Sale.[4]

   Ca un raspuns la gandirea luterana trebuie sa avem in vedere faptul ca Isus nu face altceva decat sa ne invete pe noi despre lucrurile spirituale folosinduse de lucruri fizice, si tocmai de aceea El spune, “Acesta este trupul meu”.

Comemorarea

   Teoria comemorarii este cea de-a treia, potrivit acesteia painea si rodul vitei continua sa ramana mai departe doua elemente fizice, fara sa fi suferit vreo transformare, fara ca paine si rodul vitei sa cuprinda si trupul si sangele Domnului. Prezenta lui Hristos este numai de natura spirituala, prin influenta.[5]

Aceasta este si conceptia lui Zwingly care este in special acceptata de baptisti. Painea si vinul sunt doar un simbol prin care ne amintim de trupul Domnului frant pe lemnul crucii.[6]

   Deci, pentru Zwingly, Cina Domnului era in mod fundamental un raspuns plin de multumire dei de lauda pentru lucrarea harului, care fusese deja primit prin credinta. Chiar daca Cina putea fi o ocazie de intarire a credintei, nu avea nici un fel de efect asupra celor care participau cu decredinta. Fara credinta, Cina Domnului era doar un ritual lipsit de semnificatie.[7]

   Cuvintele Domnului la instituirea Cinei Domnului au iscat controverse adanci si au dat nastere la pareri contradictorii. Cheia pentru interpretarea expresiilor „acesta este trupul Meu”  si „acesta este sangele Meu” o gasim in semnificatia Pastelui evreiesc. Pentru evrei painea si vinul de la masa de Pasti insemna aducerea aminte a rascumpararii date de Dumnezeu poporului evreu si facea ca ei insisi sa retraiasca acel moment ca si cum ar fi luat parte la el. Domnul Isus a declarat ca painea din mainile Lui reprezinta trupul Sau, care peste cateva ore va fi dat ca jertfa de rascumparare. La fel, vinul din paharul binecuvantat, sau rodul vitei, reprezinta sangele Sau care va curge pe cruce pentru a face ceea ce jertfele Vechiului Testament nu au putut face – ispasirea intregii lumi. Atat mancarea cat si bautura de la masa de paste au fost investite cu o noua semnificatie, la instituirea Cinei Domnului. Ori de cate ori va manca din painea binecuvantata si va bea din paharul binecuvantat, Biserica isi va reaminti si va retrai exodul ei din robia pacatului. Deci in concordanta cu limbajul figurativ afirmatiile lui Isus se interpreteaza in felul urmator: „Aceasta reprezinta [semnifica] trupul Meu”.[8]

   Asadar, la Cina Domnului crestinul nu este canibal mancand din trupul Domnului si band din sangele Lui, ci pur si simplu, cel ce este prezent la Cina, mananca paine si bea vin, dar aceasta nu face altceva decat sa-i aminteasca de jertfa mareata adusa de catre Domnul Isus pe cruce.

   Erickson spune clar ca “Elementele Cinei Domnului in mod efectiv simbolizeaza trupul si sangele Domnului iar a manca si a bea din aceste elemente arata comunicarea personala prin credinta cu Isus Hristos. Cuvintele ‘a manca si a bea’ atat in Noul Testament cat si in Vechiul Testament inseamana a crede”.[9]


[1] Bunaciu, Ioan, Exegeza textelor controversate, pg.38

[2] Gruden, Wayne, Sistematic Theology, pg.993

[3] George, Timothy, Teologia reformatorilor, pg. 182

[4] Bunaciu, Ioan, Exegeza textelor controversate, pg.39

[5] M. Erickson: Teologia crestina – vol. III, Oradea: Editura „Cartea Crestina”, 1998 – p.292

[6] Bunaciu, Ioan, Exegeza textelor controversate, pg.39

[7] George, Timothy, Teologia reformatorilor, pg. 184

[8] M. Erickson: Teologia crestina – vol. III, Oradea: Editura „Cartea Crestina”, 1998 – p.53

[9] Bunaciu, Ioan, Exegeza textelor controversate, pg.39

Anunțuri

Responses

  1. […] Sursa: Life Mission […]


Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat asta: