Biblia fara Traditie

Biblia este singura autoritate

pentru viaţa noastră

 

            Forma datinilor si a obiceiurilor a luat, in multe situaţii, locul conţinutului vietii de credinta. Biserica Domnului Isus nu este spaţiul in care omul trebuie sa se scoată pe el in evidenta.  Oamenii se bucura mai mult de ritualuri, datini si traditii uitând sa aibă o atitudine pioasa  înaintea lui Dumnezeu.

Exista un pericol, care duce la esecul Religiei si pe care trebuie sa-l depasim. Pericolul de a fi precocupati doar de Traditie, iar după slujba religioasa sa ramai cu nimic.

Trăim vremuri în care mulţi oamenii când este vorba de religie nu se gândesc prea serios înainte de a lua o decizie. De ce fac ceea  ce fac ? De ce mă închin in felul acesta ? Sunt sigur ca aşa este bine ? Certitudinea si siguranţa este oferita doar de Biblie. Aceasta trebuie sa fie singura motivaţie si călăuzire pentru viata noastră si in materie de religie. Orice alte motivaţii din afara Bibliei îl pot duce pe om încetul cu încetul pe o cale greşita. Oamenii nu trebuie sa se închine intr-un fel anume fiindcă aşa s-au închinat părinţii sau prietenii lor; nu aceasta este motivaţia, ci motivaţia trebuie sa o găsim in Sfânta Scriptura.

Sunt mulţi oameni care isi ghidează viata după tot felul de obiceiuri, tradiţii sau chiar invataturi stramosesti. Mulţi trăiesc crezând  diferite superstiţii. Astfel, pentru a scăpa de pericole isi leagă o brăţara roşie la mana sau isi pun diferite obiecte care cred ca ii pot proteja. Aceştia sunt oamenii care se pun la adăpost urmând tot felul de sfaturi. Daca sunt întrebaţi de ce procedează aşa, vor răspunde ca aşa este bine si o fac din tradiţie.

Mulţi oameni sunt gata sa urmeze tot felul de obiceiuri renunţând la opinia Scripturii. Oare de ce este aşa? Este mai uşor sa faci orice decât sa te pocăieşti de păcate. Daca cineva se interesează de opinia Scripturii intr-o anumita privinţa va afla in primul rând ca trebuie sa se pocăiască si sa renunţe la plăcerile lumii păcătoase, apoi poate beneficia de călăuzirea si ocrotirea lui Dumnezeu  despre care vorbeşte Scriptura. Deci, fiindcă oamenilor nu le place sa se pocăiască nedorind sa renunţe la păcat ei aleg sa infaptuiasca sfaturile lumeşti. Dar, astfel de persoane se insala fiindcă niciodată lumea nu a oferit ceva mai bun decât Dumnezeu.

Răspunzând la întrebarea de ce mulţi oameni aleg obiceiurile lumeşti in defavoarea Cuvântului lui Dumnezeu, se ajunge la observaţia ca aceştia fug de Dumnezeu fiindcă au o viata murdara. Se poate observa ca prin aceste obiceiuri/tradiţii lumeşti, numite chiar religioase, cel rău lupta sa-i tina pe oameni departe de Dumnezeu.

Un alt fapt care este foarte interesant in societatea noastră: oameni care ocupa locuri de mare răspundere, oameni care au studiat si au muncit mult pentru cariera si pentru care dovezile si logica stau la baza gândirii si acţiunii lor; aceştia când este vorba de religie nu mai au nevoie de o motivaţie puternica ci sunt gata sa împlinească tot felul de ritualuri provenite din obiceiuri sau din tradiţie. Ritualuri care nu isi au suportul in Cuvântul lui Dumnezeu. Este interesant de observat cum aceşti oameni renunţa la studiu, raţiune, logica pentru a face ceva pentru care nu au o motivaţie adevărata. Sunt medici care atunci când trebuie sa trateze un bolnav in primul rând ii stabilesc clar diagnosticul si apoi îl tratează. Ce ar fi daca un medic ar opera un pacient pe baza unor vorbe auzite la coltul străzii? Cu siguranţa ca medicul acela nu ar face aşa ceva, el are nevoie de probe înainte de a opera. Ce trist ca nu se întâmpla la fel cu medicul acela si in materie de religie. El nu studiază cu adevărat Biblia, ci primeşte sfaturile tradiţiei când este vorba de relaţia lui personala cu Dumnezeu. Cum poate un om intelectual care isi calauzeste acţiunile după probe si dovezi sa duca o viata de credinţa renunţând la dovezile Biblice? Sa ne imaginam un medic care a avut o operaţie reuşita datorita faptului ca a stabilit corect diagnosticul, ieşind din spital si mergând la biserica. Aici el se roagă la sfinţi si pentru cei morţi, de asemenea, săruta moaştele unui credincios care a murit cu sute de ani in urma. Acest fapt este caraghios. Daca stai de vorba cu intelctualii, mulţi recunosc ca de exemplu rugăciunea pentru morţi nu ajuta la nimic fiindcă nu are o motivaţie Biblica. In sinceritatea lor aceşti oameni isi dau seama ca fac lucruri fara rost si nu au o motivaţie Biblica pentru acestea, dar tragedia este ca le continua. Oare de ce este aşa? Fiindcă si in acest caz oamenii prefera sa facă ceva inutil având o speranţa îndoielnică că le va folosi, renunţând la opinia Bibliei.

Diavolul ispiteşte, atât pe oamenii simpli, cat si pe acei cu mai multa şcoala, urmând un singur scop: oamenii sa nu aibă o relaţie corecta cu Dumnezeu. Dumnezeul viu si adevărat ni se descoperă in Scriptura. Daca cel rău reuşeşte sa-l îndepărteze pe om de Scriptura dându-i o alta cale de urmat stabilita prin obiceiuri, tradiţii (chiar tradiţii bisericeşti. Daca Dumnezeu ar fi intenţionat sa respectam acele tradiţii cu siguranţa ca astăzi le găseam canonizate in Sfânta Scriptura.) el are bătălia câştigata fiindcă l-a îndepărtat pe om de adevăr, astfel niciodată acesta nu va putea ajunge la Dumnezeu.

Câteva întrebări:

a)      Pot afirma ca pentru toate acţiunile mele am o motivaţie corecta ?

b)      Pot afirma ca Biblia este suportul pentru trăirea mea ?

c)      In materie de religie tot ce fac eu are o motivaţie Biblica sau tradiţionala ?

Domnul Isus Hristos a criticat pe farisei si datina bătrânilor de atunci folosind următoarele cuvinte: ,,Isus le-a răspuns: Făţarnicilor,bine a proorocit Isaia despre voi, după cum este scris: Norodul acesta mă cinsteşte cu buzele, dar inima lui este departe de Mine. Degeaba Mă cinstesc ei, dând invataturi care nu sunt decât nişte porunci omeneşti. … El le-a mai zis: Aţi desfintat frumos porunca lui Dumnezeu, ca sa tineti datina voastră.” (Evanghelia după Marcu 7:1-13)

Mulţi oameni numesc pe cei care vor sa respecte Biblia sectanţi sau rataciti. Aceştia sunt acuzaţi ca nu ţin tradiţiile si obiceiurile. Dar unde este păcatul când cineva isi focalizează atenţia doar spre Sfânta Scriptura? De ce oamenii care doresc sa trăiască doar după Cuvântul Bibliei si refuza la tradiţiile si obiceiurile omeneşti sunt numiţi rataciti ? Oare cine doreşte toata viata sa se calauzeasca după Biblia, Cuvântul lui Dumnezeu, se poate rataci? Poate un om sa se rataceasca spiritual daca pentru orice face in materie de religie caută motivaţie Biblica? Este caraghios sa se afirme ca urmând Biblia te ratacesti. Oare cine se rataceste? Cel ce căuta motivaţia Biblica  sau cel ce urmează practicile tradiţiei deşi acestea incalca Biblia ?

 Traieste viata de credinta  după invatatura Bibliei, nu după datini si tradiţii. Lasa-L pe Domnul Isus sa fie in centrul vietii tale, astfel bucuria mantuirii te va însoţi in fiecare zi.

Păstor Damian Ion

Răspunsuri

  1. Va multumesc pentru o verbalizare atit de actuala si potrivita timpurilor noastre. Citeam si intelegeam ca asta simt si eu… imi place sa descoper zilnic Cuvintul Domnului, imi place sa discut despre Biblie si cred ca exista Bunul Dumnezeu.

    • Biblia, Cuvantul lui Dumnezeu, este o minune lasata de catre Dumnezeu prin care oamenii pot descoperi voia Sa in Cuvantul Sau scris.

  2. Ap Pavel, ne invata in 2 Tes. 2:15 sa tinem atit traditiile („paradoseis”) scrise cit si cele orale. Nu specifica care sunt unele si care altele: deci din Scriptura nu ne lamurim care sunt acele traditii pe care trebuim sa le tinem.
    Puteti predica opinia dvs personala vis a vis de acele traditii care trebuiesc tinute dar nu veti reusi sa ne citati Scriptura in acest sens.

    Apostolul ne invata sa nu tinem nici trasditiile rele iudaice. Numai pe cele lasate de el.
    Ei, cunoasteti din Scriptura in ce constau aceste traditii?
    Va rugam sa ne lamuriti si sa citati numai Scriptura nu ce credeti dvs personal sau biserica dvs.

    • Cuvantul grecesc “paradoseis” – παραδόσεις inseamna: datina (omeneasca), invatatura, porunca. Intelegerea cuvantului se face in contextual lui, asa cum bine se stie.
      – Cuvantul “paradoseis” se refera la datina omeneasca: Gal.1:14; Mt.15:2,3
      – Cuvantul “paradoseis” se refera la invatatura, porunca Evangheliei: 2Tes.2:15 , 1Cor.11:2

      Cuvantul “paradoseis” se refera la datina omeneasca
       Galateni 1:14 “datinele stramoseti”
      o Contextual apropiat – Galateni 1:13–16 „Ati auzit, în adevãr, care era purtarea mea de altãdatã, în religiunea Iudeilor. Cum, adicã, prigoneam peste mãsurã de mult Biserica lui Dumnezeu si fãceam prãpãd în ea; si cum eram mai înaintat în religiunea Iudeilor decât multi din neamul meu, de o vârstã cu mine. Eram însufletit de o râvnã nespus de mare pentru datinile strãmosesti. Dar când Dumnezeu care m-a pus deoparte din pântecele maicii mele si m-a chemat prin harul Sãu, a gãsit cu cale sã descopere în mine pe Fiul Sãu, ca sã-L vestesc între Neamuri, îndatã, n-am întrebat pe nici un om,”
      o Apostolul Pavel vorbeste despre aceste datini ca au fost impotriva lui Dumnezeu fiindca vin de la oameni.

       Matei 15:2, 3 – datina bãtrânilor – vs.2; datina voastra – vs.3
      o Contextual apropiat – Matei 15: 1-3 si 8-9 „Atunci niste Farisei si niste cãrturari din Ierusalim au venit la Isus si I-au zis: „Pentru ce calcã ucenicii Tãi datina bãtrânilor? Cãci nu-si spalã mâinile când mãnâncã.” Drept rãspuns, El le-a zis: „Dar voi de ce cãlcati porunca lui Dumnezeu în folosul datinei voastre? … „Norodul acesta se apropie de Mine cu gura si mã cinsteste cu buzele, dar inima lui este departe de Mine. Degeaba Mã cinstesc ei, învãtînd ca învãtãturi niste porunci omenesti.”
      o Din nou cuvantul datina vorbeste despre o invatatura impotriva lui Dumnezeu fiindca vine de la oameni.

       In textele de mai sus termenul grecesc “paradoseis” se refera la datina, la datinile date de oameni.

      Cuvantul “paradoseis” se refera la invatatura, porunca Evangheliei
       2Tes.2:15 – “invataturile”
      o Contextual apropiat – 2Tes.2:14-15 „Iatã la ce v-a chemat El, prin Evanghelia noastrã, ca sã cãpãtati slava Domnului nostru Isus Hristos. Asa dar, fratilor, rãmâneti tari si tineti învãtãturile pe care le-ati primit fie prin viu grai, fie prin epistola noastrã.”
      o Cuvantul “paradoseis” este legat de Evanghelie, atat invataturile prin viu grai cat si cele scrise se refera la invatatura Evangheliei. Deci, nu poate fi vorba de doua invataturi, una scrisa si una transmisa oral. Dimpotriva, intelegerea este ca invataura este una singura, dar transmiterea poate fi orala sau scrisa. Intelegem ca nu poate exista o invatatura scrisa si o alta orala, ci ambele sunt invatatura Evangheliei.

       1Cor.11:2 – “învãtãturile”
      o Contextul apropiat – 1Cor.11:1-2 „Cãlcati pe urmele mele, întrucît si eu calc pe urmele lui Hristos. Vã laud cã în toate privintele vã aduceti aminte de mine si cã tineti învãtãturile întocmai cum vi le-am dat.”
      o Cuvantul “paradoseis” se refera la invataturile date de apostol in timpul petrecut in Corint. Intelegem ca este vorba de invatatura data direct de apostolul Pavel. Cat privieste invatatura apostolului stim care este fiindca el predica Evanghelia, asa cum el spune in Galateni 1:11 – Fratilor, vã mãrturisesc cã Evanghelia propovãduitã de mine, nu este de obarsie omeneascã; pentru cã, n-am primit-o, nici n-am învãtat-o de la vreun om, ci prin descoperirea lui Isus Hristos.

       In aceste texte cuvantul “paradoseis” se refera la invatatura Evangeliei si nu la datina oamenilor.

      Concluzie
       In textul Biblic mentionat, 2Tes.2:15 unde apare cuvantul grecesc “paradoseis”, acesta se refera la invatatura Evanghelie, invatatura care a fost expusa prin viu grai si este aceeasi cu invatatura scrisa de apostol in epistola.
       In textul Biblic 2Tes.2:15, unde apare cuvantul grecesc “paradoseis”, nu se face referire la datina omeneasca.
       Deci, argumentul care a fost expus in comentariu nu isi are sustinerea Biblica.
       Este bine sa se retina si textul Biblic:
      o Apocalipsa 22:18-19 „Mãrturisesc oricui aude cuvintele proorociei din cartea aceasta cã, dacã va adãuga cineva ceva la ele, Dumnezeu îi va adãuga urgiile scrise în cartea aceasta. Si dacã scoate cineva ceva din cuvintele cãrtii acestei proorocii, îi va scoate Dumnezeu partea lui de la pomul vietii si din cetatea Sfântã, scrise în cartea aceasta.”
      o Cuvantul infailibil a lui Dumnezeu a fost asezat de El prin Duhul Sfant doar in Scripturile scrise.

  3. Termenul de „padosis” /”paradoseis” se traduce prin „traditie” si acest termen apare in 2 Tes 2:15 si nu cel de „invatatura” („didascalia” in greaca).
    Cornilescu foloseste si termenul de datina batrineasca.
    Desigur ca exista traditii rele (precum cele criticate in NT), neutre (vezi traditia sabatoririi zilei mamei, a zilelor de onomastica sau zilei multumirii; la fel si traditia tinerii Craciunului sau a Pastelui, chestiuni ce nu apar in NT si nici interzise) sau traditiile de care ne spune ap. Pavel sa le tinem (vezi 2 Tes 2:15).
    Ap. Pavel sfatuieste numai la tinerea traditiilor bune, evident.

    Termenul de „invatatura” apare in versiunea greceasca a NT prin „DIDASCALIA” (de unde si termenul romanesc de dascal ).
    In 2 Tes 2:15 avem termenul de „paradoseis”, deci „traditii” nu cel de „didascalia”.
    Mai verificati si dvs cu versiunea greceasca sau apelati la cunoscatori de limba greaca, ca nu e chiar asa de greu!
    La fel si in 1 Cor. 11:2; termenul grecesc care apare in acest text este „paradoseis”, nu „didascalia”.
    Cornilescu a tradus anapoda si cu asta au ramas fratii evanghelici romani.

    Daca doriti sa stiti la care anume traditii se refera ap. Pavel in 2 Tes 2:15 sau 1 Cor 11, va rog sa consultati NT nu alte comentarii biblice; deci sa ne citati din NT si sa ne spuneti la care anume traditii se refera ap. Pavel cind ne spune sa le tinem.

    • 2Tes.2:15 “Deci, dar, fratilor, stati neclintiti si tineti predaniile pe care le-ati invatat, fie prin cuvant, fie prin epistola noastra.”
       Biblia tiparita sub indrumarea si cu purtarea de grija a Prea Fericitului Parinte Teoctist, editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti 1994, pag.1346

      Din aceasta traducere intelegem acelasi lucru, care a fost amintit si in comentariul precedent unde s-a facut referire la traducerea Bibliei de catre preotul ortodox D Cornilescu; si anume ca apostolul Pavel se refera la “predaniile pe care le-ati invatat” – acesta fiind continutul, iar exprimarea a fost facuta atat prin cuvant (grai), cat si prin epistola scrisa.

      De asemenea, exprimarea “predaniilor” prin cuvant sau epistola este legata de Evanghelia propovaduita de apostolul Pavel si nu de traditii, datini – 2Tes.2:14 (aceeasi traducere a Bibliei mentionata mai sus).

      Este nevoie sa se faca referire din nou la mentiunea facuta si in comentariul precedent, termenul grecesc “paradoseis” – παραδόσεις inseamna: datina (omeneasca), dar are si insemnatate de invatatura, porunca (conform dictionarelor de specialitate). Intelegerea cuvantului se face in contextual lui, asa cum bine se stie.

      Din citirea contextului versetului 2Tes.2:15 se intelege usor ca indiferent, pana la urma, de sensul cuvantului „paradoseis” – acesta se refera la Evanghelie si nu la un alt mesaj care trebuie descoperit. Daca se ia sensul de „datina” al cuvantului grecesc amintit si se da la o parte legatura acestuia cu Evanghelia – atunci, se poate interpreta ca apostolul vorbeste despre o datina care este altceva decat Evanghelia propovaduita de El. Insa, acest lucru este periculos deoarece se face o interpretare fortata a textului si se merge la fortarea textului sa spuna ceea ce s-ar dori, dar nu reiese din Biblie.

      Dintr-o citire a comentariului care a facut invitatia si deschiderea acestui dialog elegant, s-ar putea observa o usoara ironie: „Mai verificati si dvs cu versiunea greceasca sau apelati la cunoscatori de limba greaca, ca nu e chiar asa de greu!” – „Cornilescu a tradus anapoda si cu asta au ramas fratii evanghelici romani.” – “va rog sa consultati NT nu alte comentarii biblice”. Daca se porneste de la premisa ca ceea ce s-a scris in continutul comentariului, din care tocmai s-a citat, nu sunt elemente din carti si studii teologice, ci sursa este convingerea si intelegerea personala a autorului; atunci putem ramane la aceasta premisa pentru toate comentariile care construiesc acest dialog; fiind un lucru echitabil. Insa, este mai bine sa se ramana la discutia de fond a dialogului si nu a se face judecati de valoare.

      Dintr-o privire generala in istoria Bisericii se poate observa ca atunci cand oamenii au interactionat direct cu Sfanta Scriptura fara sa fie indoctrinati si sa fie obligati, in randul Bisericii au avut loc treziri spirituale.

      Nu, apostolul Pavel nu se refera la datini omenesti – la nici una, asa ca intrebarea: “la care anume traditii se refera ap. Pavel”? nu poate fi adresata, deoarece apostolul vorbeste doar despre Evanghelie si nu se refera la vreo traditie.

      De asemenea, in invatatura generala a Bibliei nu avem evidente si cerinte pentru a urma datini omenesti, si anume invataturi care nu au fost cuprinse in Scripturi. Luarea unor termeni si intelegerea lor in afara contextului este primejdioasa si duce sigur la erezii. Este trist ca in aceste zile unele biserici isi cer scuze pentru intamplari gresite din istoria lor, insa ce s-a gresit in trecut nimeni nu mai poate indrepta pentru generatia de atunci. Oare cate astfel de lucruri nu vor fi indreptate si vor ramane pana in ziua judecatii?

      Biblia are in invatatura ei mesajul ca Biblia, Cuvantul lui Dumnezeu, este suficienta pentru mantuirea omului si orice alte invataturi care nu sunt cuprinse in Scriptura nu sunt egale cu Biblia si sunt lipsite de autoritate. Aici este vorba de o alta discutie, Biblia este singura autoritate de la Dumnezeu, iar datinile nu pot fi puse la egalitate cu Scriptura.

  4. Dupa cum se si observa,. BO (Biserica Ortodoxa) nu a introdus nimic nou in textul canonic al NT si nici nu a scos texte din NT.
    Textul din Apoc 22, din care citati, se potrivste lui Luther reformatorul p., care a introdus in traducerea in germana a NT termenul de „numai” („sola”) vis a vis de credinta si har, termen ce NU apare in versiunea greceasca a NT.
    La fel si lui Cornilescu care a tradus defectuos termeni din greaca.

    Acelasi termen „paradosis”, Cornilescu l-a tradus diferit in diferite instante: (a) cind termenul apare in conotatie negativa (traditii ce nu trebuiesc tinute), el a tradus corect prin „traditie”; (b)insa cind termenul a aparut in conotatie pozitiva (traditii ce trebuiesc tinute), precum in textul din 2 Tes 2:15 (acolo apare acelasi termen grecesc si anume cel de „paradosis”), el a schimbat traducerea corecta introducind termenul de „invatatura” („didascalia”), termen ce nu apare in versiunea greceasca din 2 Tes.

    • La o privire mai atenta in istoria Bisericii din timpul reformatorului Luther, se poate observa ca in urma studiilor asupra Scripturii acesta a ajuns la intelegera pe care a exprimat-o public intr-o formulare scurta: doar Scriptura, credinta, harul. Nu, Luther nu a introdus in Noul Testament din traducerea germana aceste cuvinte, ci ele au exprimat convingerea personala la care a fost calauzit de Duhul lui Dumnezeu.

      De asemenea, D Cornilescu a fost slujitor al Bisericii Ortodoxe in timp ce a lucrat la traducerea Bibliei in limba romana. Deci, acesta nu poate fi suspectat de intentii paguboase fata de Biserica in care a slujit in acele zile.

      Deja a fost mentionat in comentariul anterior, pana la urma orice sens s-ar lua pentru cuvantul “paradosis”, evidenta Biblica este clara ca acest termen este legat de Evanghelie (2Tes.2). Deci, nu se poate lua in discutie ca apostolul vorbeste despre o datina care este altceva decat Evanghelia. In comentariul anterior au fost facute mai multe mentiuni in acest sens.

  5. Dvs faceti mai sus un comentariu corect si anume (va citez): „In textul Biblic 2Tes.2:15, unde apare cuvantul grecesc “paradoseis”, nu se face referire la datina omeneasca”.
    Recunoasteti si dvs ca in textul de mai sus apare termenul de „paradosis”, termen care se traduce prin TRADITIE nu „invattura” („didascalia” in greceste).
    Asa sa traduceti si dvs de acum incolo si sa nu schimbati termenii care apar in greceste.
    Ap. Pavel sfatuieste sa tinem traditiile lasate de el; le cunoasteti?
    Citati Scriptura.

    • In aceasta dezbatere nu intra validarea termenilor grecesti, acestia se afla in Scriptura deoarece Dumnezeu prin Duhul Sfant a asezat cuvintele scrise. Se discuta felul in care se contruieste intelegerea, daca e mai importanta fidelitatea fata de textul Biblic inspirat de Dumnezeu sau se poate recurge si alte metode de interpretare. Se stie bine, scoaterea textului din context inseamna pretext.

      Probabil ca dezbaterea de fond a acestui respectuos dialog teologic s-ar putea referi la egalitatea datinilor in autoritate cu Scriptura. Aceasta egalitate nu exista datorita exclusivitatii Scripturii in continerea Cuvantului lui Dumnezeu. De la scrierile Bibliei canonizate, nu se mai scrie Biblia!

  6. Frate, dvs scrieti urmatoarele (va citez): ” in urma studiilor asupra Scripturii acesta a ajuns la intelegera pe care a exprimat-o public intr-o formulare scurta: doar Scriptura, credinta, harul. Nu, Luther nu a introdus in Noul Testament din traducerea germana aceste cuvinte, ci ele au exprimat convingerea personala la care a fost calauzit de Duhul lui Dumnezeu”.

    NU Duhul lui Dumnezeu l-a calauzit sa introduca in traducerea NT termenii care nu au fost pusi acolo de autorii biblici; aceia au fost inspirati de Duhul lui Dumnezeu, nu Luther cind a adaugat de la sine, termeni inexistenti in versiunea greceasca a NT, calcind peste textul din Apocalipsa citat de dvs mai sus.
    Deasemenea, nu Duhul lui Dumnezeu l-a inspirat pe Luther sa considere Apocalipsa si epistolele dupa Iuda si Iacov ca fiind „de paie” (adica ne-scriptura).
    Vad eu ca vreti sa-l scuzati dar nu atribuiti aceste racile inspiratiei Duhului Sfint!

    • Luther a considerat ca era sub calauzirea Duhului Sfant, ca atare a luat niste decizii personale. Care sunt termenii pe care Luther i-a introdus in Noul Testament? si astfel a schimbat sensul Scripturii

  7. Tot dvs scrieti (va citez): „Probabil ca dezbaterea de fond a acestui respectuos dialog teologic s-ar putea referi la egalitatea datinilor in autoritate cu Scriptura. Aceasta egalitate nu exista datorita exclusivitatii Scripturii in continerea Cuvantului lui Dumnezeu. De la scrierile Bibliei canonizate, nu se mai scrie Biblia”.

    1. nico o denominatie crestina nu pune semn de egalitate intre datini (traditii) si Scriptura, cu toate ca Scriptura in sine e parte a traditiei de care pomeneste ap. Pavel in 2 Tes 2:15.
    2. Cind spuneti de exclusivitatea „Scripturii in continerea Cuvantului lui Dumnezeu”, folositi aici o tautologie; repetati in a doua parte a frazei ce ati afirmat in prima. Ca sa va parafrazez, ce spuneti dvs mai sus este ceva de genul, „exclusivitatea Scripturii in continerea Scripturii” sau „exclusivitatea Cuvintului lui Dumnezeu in continerea Cuvintului lui Dumnezeu”. Nu prea are sens, nu-i asa?
    3.. De vreme ce ap. Pavel spune (in 2 Tes 2:15) sa tinem atit traditia scrisa cit si cea orala, evident ca nu exista exclusivitatea Scripturii in ce priveste revelatia divina. Nu exista „sola” Scriptura; recititi 2 Tes 2:15 dar nu versiunea eronata Cornilescu ci cea greceasca sau KJV.
    4. Fireste ca la Canonul NT (scris in sec I si format in sec IV) nu s-a mai adaugat nimic, si aici ma refer la denominatiile crestine, nu la versiunile iehoviste a Scripturii sau traducerea lui Luther.
    God bless you.

    •  Biserica traditionala pune semnul egal intre Biblie si Traditie, conf. Inv. de Cred. Crest. Ort. pag.19 – “Descoperirea dumnezeiasca cea mai presus de fire se gaseste in Sfanta Scriptura si in Sfanta Traditie”.

       In teologie contemporana gasim si ideea urmatoare: “Biblia contine Cuvantul lui Dumnezeu”. Astfel, se sustine ca unele parti ale Bibliei nu sunt Cuvantul lui Dumnezeu. De asemenea, o alta sustinere evidentiataza ideea ca Cuvantul lui Dumnezeu se afla in Biblie, dar si in traditie. Intr-un astfel de context este necesar sa se afirme exclusivitatea si unicitatea Bibliei in pastrarea Cuvantului lui Dumnezeu.

       In teologia traditionala Biblia este pusa chiar intr-o stare de insuficienta – conf. Inv. de Cred. Crest. Ort. pag.21 “… Sfanta Scriptura nu poate, ea singura, sa ne calauzeasca pe calea mantuirii, ci numai in Biserica, impreuna cu Sfanta Traditie.” – pag.27 “Intelegerea Sfintei Scripturi nu este la indemana fiecaruia dintre noi …” pag 33 “Biserica este pazitoarea, talcuitoarea si propovaduitoarea fara gres a Descoperirii dumnezeiesti si, prin aceasta, si a Traditiei.”

       Este straniu sa se sustina ca Biblia nu este suficienta!

  8. Traducerea BO din 2Tes.2:15 , “Deci, dar, fratilor, stati neclintiti si tineti predaniile pe care le-ati invatat, fie prin cuvant, fie prin epistola noastra.”
    Termenul de „predanie” e termen slav care inseamna „traditie” .
    Consultati un cunoscator de limba rusa.

    Scrieti (va citez): „Din citirea contextului versetului 2Tes.2:15 se intelege usor ca indiferent, pana la urma, de sensul cuvantului „paradoseis” – acesta se refera la Evanghelie si nu la un alt mesaj care trebuie descoperit”.

    Ce a descoperit ap. Pavel Bisericii sec I,a ramas in memoria Bisericii lui Hristos de vreme ce aceasta este Stilpul si Temelia Adevarului.
    Cunoasterea exista, nu s-a pierdut nimic din ce a lasat Hristos, prin apostolii Lui, Bisericii Sale.
    Sigur ca atunci cind ap. Pavel ne zice sa tinem traditiile scrise (termenul e „paradoseis”) se refera la Scriptura.
    Cind se refera la traditiile lasate oral, aici dvs ati ramas nitel in urma. Nu prea stiti la ce se refera; ap Pavel nu ne lamureste (in NT) in ce constau aceste traditii.
    I-a lamurit pe cei din sec I.
    Nu e nevoie deci ca dvs sa incercati sa ghiciti ce a vrut el sa spuna.

    • Intelegerea mesajului Biblic se face in context, asa ca nu se poate spune ca apostolul Pavel are doua doua mesaje cu doua continuturi diferite; el se refera la acelasi lucru pe care il si scrie.

  9. Ap Pavel se refera la doua traditii lasate de el, una in scris si cealalta pe cale orala. Interpretarea Scripturii nu o gasim in Scriptura, de unde si varietatea de opinii vis a vis de cele scrise in Scriptura.
    Exista deosebiri de vederi intre p/np si inca nu s-a ajuns la un consens de pareri in denominatiile np. Fiecare intelege alt context potrivit cu intelegerea (sau traditia) denominatiei din care face parte.
    Evindet ca cele lasate in scris de catre sf. apostoli nu intra in conflict cu interpretarea lasata pe care orala de catre ei.
    Scriptura nu este un manual „how to”.

    Fapt este, Cornilescu a tradus acelasi termen grecesc „paradoseis” DIFERIT in diferite texte din NT, chestiune de neacceptat; De fapt dinsul a tradus nu din greaca ci din alte traduceri precum germana sau engleza (cu dictionare pe masa).
    Si nu e singura instanta cind el procedeaza asijderea. Scriptura nu este roman beletristic pentru a introduce, in traducerea ei, opiniile personale.

    • Este stiut faptul ca Scriptura se talmaceste cu Scriptura. Astfel, intelegerea Bibliei poate fi facuta doar in lumina cuvantului scris in Biblie.

      Ceea ce apostolii au lasat ca invatatura este scris. Biblia cuprinde invatatura lui Dumnezeu, invatatura care nu este doar teoretica ci si practica. Dumnezeu a scris Scriptura, prin slujitorii Sai, intr-o maniera in care oamenii sa o poata intelege. Destinarii Bibliei sunt toti oamenii.

      Preotul D Cornilescu a tradus Biblia in timpul slujirii sale in Biserica Ortodoxa si a folosit formarea si pregatirea pe care el a dobandit-o.

  10. Dvs scrieti:
    „In teologia traditionala Biblia este pusa chiar intr-o stare de insuficienta – conf. Inv. de Cred. Crest. Ort. pag.21 “… Sfanta Scriptura nu poate, ea singura, sa ne calauzeasca pe calea mantuirii, ci numai in Biserica, impreuna cu Sfanta Traditie.” – pag.27 “Intelegerea Sfintei Scripturi nu este la indemana fiecaruia dintre noi …” pag 33 “Biserica este pazitoarea, talcuitoarea si propovaduitoarea fara gres a Descoperirii dumnezeiesti si, prin aceasta, si a Traditiei.”
    Este straniu sa se sustina ca Biblia nu este suficienta”!

    De ce va mirati?
    Dvs predicati din Scriptura dind a intelege ca citirea ei nu e suficienta.
    Citarea Scripturii ia aprox citeva minute iar predica intre 30-45 minute.
    Si nu uitati ca in toate denominatiile np se citeste Scriptura dar interpretarea ei variaza del a denom. la denom. Fiecare intelege alt context decit ceilalti.

    • Oare sa nu fie o diferenta intre predicarea doar din Scriptura si predicarea din Scriptura si traditie …?

      Este importanta baza pe care se cladeste predica. Predicare poate fi construita doar pe Scriptura si atunci se poate vorbi despre un mesaj Biblic. In cazul in care predicarea are si alte surse considerate egale cu Scriptura, si nu de putine ori invatatura acelor surse contrazice Biblia, nu se mai poate vorbi despre un mesaj Biblic.

  11. Va citez din mesajul dvs anterior:
    „Oare sa nu fie o diferenta intre predicarea doar din Scriptura si predicarea din Scriptura si traditie”?

    1. Toate denominatiile crestine existente predica din Scriptura si toate ajung la concluzii diferite intre ele, cu toate ca Scriptura e aceiasi si una.
    De aceea si exista sute de denom. np: schisma inceputa la Reforma (sec XVI), nu s-a terminat nici in ziua de astazi. Apar noi si noi denom np toate formate pe baza intelegerii diferite a Scripturii.
    Si fiecare afirma despre sine ca interpreteaza corect Scriptura.
    E ceva putred aici in danemarca, nu credeti?

    2. Va amintesc, din nou, ca Scriptura e parte a traditiei lasate de ap. Pavel (si nu numai de el); ne spune asta in 2 Tes 2:15; a se citi varianta greceasca, cea interliniara sau KJV.
    NU varianta Cornilescu, traducere slaba (in cel mai bun caz).
    Daca se predica numai din Scriptura, se ajunge la ce s-a ajuns deja astazi: sute si sute de denominatii crestine cu interpretari diferite intre ele.
    Daca se cunoaste si se foloseste si traditia orala lasata de ap.Pavel, se va ramine la aceiasi interpretare ca dintotdeauna, fara variatii si inventii personale.

  12. Va citez dintr-un mesaj anterior:
    „Este stiut faptul ca Scriptura se talmaceste cu Scriptura. Astfel, intelegerea Bibliei poate fi facuta doar in lumina cuvantului scris in Biblie”

    Este stiut dar numai in denominatiile np, nu si din Scriptura care nu afirma ce scrieti dvs mai sus.
    Daca Scriptura s-ar talmaci numai cu Scriptura n-ar mai fi nevoie de pastori si de prediciile lor. Fiecare poate citi Scriptura care, ziceti dvs. se talmaceste cu Scriptura; nu mai trebuiesc predici.
    Doar daca audienta dvs e formata din copii analfabeti sub 7 ani.

    „Ceea ce apostolii au lasat ca invatatura este scris”.
    Este scris sa tinem atit traditiile scrise cit si cele orale si asta in 2 Tes 2:15, versiunea KJV sau cea greceasca.
    Faptul ca dvs nu cunoastei ce s-a lasat oral nu inseamna ca nu exista. Inseamna ca dvs nu cunoasteti.

    „Preotul D Cornilescu a tradus Biblia in timpul slujirii sale in Biserica Ortodoxa si a folosit formarea si pregatirea pe care el a dobandit-o”.
    Cornilescu nu a fost preot ci numai diacon; a inceput sa traduca Scriptura sub obladuirea BO dar a iesit din aceasta cind BO i-a atras atentia ca traduce eronat.
    A continuat sa traduca cu sprijinul Societatii Biblice Britanice, societate pe profil np.
    A tradus izolat 4 ani in conacul unei madame new age, de unul singur, cu dictionare in fata si fara acces la biblioteci de specialitate sau editori care sa corecteze traducerea.
    Nu e de mirare ce a iesit.

    • Contextul discutiei de fata este Biblia si traditia. Cuvantul lui Dumnezeu este descoperit doar in Scriptura. Dialogul prezent nu este despre interpretare, ci despre validarea cuvantului care este de la Dumnezeu. Interpretarea este o alta tema, care poate fi discutata intr-un alt dialog. Nu toate bisericile cred ca traditia este inspirata de Duhul Sfant. Fiul lui Dumnezeu nu autorizeaza nici o traditie in Evanghelii. Astfel, Biserica Primara nu are in practica vreo traditie. Traditia este construita si dezvoltata dupa incheierea scrierii Bibliei.

      Este nebiblica ideea ca Biblia nu este suficienta fara traditie. Orice discutie teologica cladita pe insuficienta Bibliei este departe de adevar. Dialogul de fata are in vedere o discutie bazata doar pe Biblie.

    • Este incredibila afirmatia ca Dumnezeu nu a transmis o Scriptura complecta. Nu, la ce este scris in Biblie nu se mai poate adauga ceva; fie chiar si traditia la care se face referire in acest dialog.

      Este mai usor sa fie blamata o persoana, atunci cand nu se poate demonta mesajul ei. Discutia de fata poate folosi orice traducere a Bibliei. Cat despre personalitatea lui D Cornilescu se poate vorbi mult de bine din multe surse.

      Este straniu sa fie sustinuta autoritarea traditiei prin argumentul ca Biblia nu este suficienta!

  13. Puteti fi sigur ca Hristos a transmis INTREGUL Sau mesaj Bisericii sec I, ca aceasta sa o transmita intacxt generatiilor viitoare. Nimic nu s-a pierdut din invatatura lasata de Hristois (cum cred unii).
    Insusi Duhul Sfint a promis ca va conduce Biserica in TOT adevarul; El nu a falimentat.
    S-a tinut de cuvint de vreme ce El este Dumnezeu (a treia Persoana a Dumnezeirii).

    Iar mesajul adus de Hristos a ramas in traditia scrisa a Bisericii (Scriptura) cit si in cea orala, ne spune ap. Pavel sfatuindu-ne sa le tinem (cu sfintenie), in 2 Tes 2:15 (aflati asta dar nu din traducerea slaba Cornilescu).

    Iar mesajul (lasat in scris si oral) Bisericii nu se poate blama, intr-adevar, decit de inconstienti sau atei.
    O traducere proasta a Scripturii va duce la invataturi eretice, de asta puteti fi sigur.
    La fel si cu o traducere corecta a Scripturii daca aceasta e interpretata prost.
    La ce poate ajuta o traducere excelenta a Scripturii insotita de o interpretare anapoda?!!
    La ce au folosit fariseilor iudei cuvintele lui Hristos daca ele au fost intelese gresit sau rau intentionat?

    PS. unde scrie in Scriptura de suficienta Scripturii caci de reversul scrie! (vezi textul de mai sus).

    • Nimeni nu pune in discutie revelatia lui Dumnezeu in Scriptura, toti crestinii cred ca Biblia este Cuvantul lui Dumnezeu; insa, nici o alta scriere care nu este in Scriptura nu poate fi numita Scriptura. Ramane la decizia fiecaruia daca considera Biblia suficienta, sau nu si mai are nevoie si de alte scrieri pe care Dumnezeu nu le-a introdus in Scriptura. Daca alte scrieri care astazi sunt numite traditie, ar fi egale cu Scriptura, oare nu ar fi fost incluse de Dumnezeu in Scriptura de la inceput? Sa Ii fi scapat Domnului acest amanunt?

      Dialogul de fata este greu de construit in continuare fiindca sunt 2 abordari in contrast: 1) Biblia este suficienta si 2) Biblia nu este suficienta. Nu are sens dezvoltarea unei apologii pentru insuficienta Scripturii; asa cum se poate observa, blogul de fata considera suficienta Bibliei si probabil ca pot fi gasite alte platforme pe internet care ofera spatiu pentru scoaterea Bibliei din pozitia de singura autoritate. Pe blogul de fata sunt dezvoltate articole care se bazeaza doar pe Biblie, singura care este in masura sa ne comunice voia lui Dumnezeu.

      Evanghelia dupa Ioan 20:30-31 “Isus a mai fãcut înaintea ucenicilor Sãi multe alte semne care nu sunt scrise în cartea aceasta. Dar lucrurile acestea au fost scrise, pentru ca voi sã credeti cã Isus este Hristosul, Fiul lui Dumnezeu; si crezând, sã aveti viata în Numele Lui.”

      Biblia – Scriptura, Cuvantul lui Dumnezeu este singura autoritate pentru relatia omului cu Dumnezeu. Biblia este suficienta deoarece este singurul cuvant scris a lui Dumnezeu.

  14. Dvs scrieti: „Cuvantul lui Dumnezeu este descoperit doar in Scriptura”.
    1. asta contrazice textul scris din 2 tes 2:15.
    2. daca ar fi asa n’ar mai fi nevoisa sa predicati decit celor analfabeti sau celor handicapati mintali, ceea ce nu e cazul. Predicati an de an aceleiasi audiente care stie sa citeasca Scriptura.

    Sau, „Fiul lui Dumnezeu nu autorizeaza nici o traditie in Evanghelii”.
    NT are si epistole, nu numai evanghelii (cele patru) si ele tot de inspiratie divina sunt.
    Textul din 2 Tes 2:15 indeamna sa tinem atit traditiile scrise cit si cele orale; si acest text e de inspiratie divina.
    Toata Scriptura e de inspiratie divina, nu-i asa?

    Sau, „Este nebiblica ideea ca Biblia nu este suficienta fara traditie”.
    Asta o puteti spune apostolului Pavel ca el mentioneaza de cele traditii scrise si orale ce trebuiesc tinute.
    Imi pare rau ca el nu este in accord cu dvs.

    • Conform Bibliei, Sfintele Scripturi ale Vechiului şi Noului Testament sunt inspirate de Duhul Sfânt. Ele sunt Cuvântul lui Dumnezeu scris, o revelaţie dumnezeiască pentru neamul omenesc, sunt izvorul fără greş al conştiinţei de Dumnezeu.

      Conform Bibliei, Cuvântul lui Dumnezeu scris prin inspiraţia Duhului Sfânt este singura regulă şi normă de credincioşie şi purtare în viaţa aceasta.

      Conform Bibliei, Biblia este singura autoritate în materie de religie; ea este suficientă pentru învăţătura crestina.

      2 Timotei 3:16-17 “Toatã Scriptura este însuflatã de Dumnezeu si de folos ca sã învete, sã mustre, sã îndrepte, sã dea întelepciune în neprihãnire, pentru ca omul lui Dumnezeu sã fie desãvârsit si cu totul destoinic pentru orice lucrare bunã.”

      Galateni 1:11 „…Evanghelia…nu este de obârşie omenească…ci descoperirea lui Hristos”.

      2 Petru 1:21 „nici o proorocie n-a fost adusă prin voia omului; ci oamenii au vorbit de la Dumnezeu, mânaţi de Duhul Sfânt”.

      Ioan 10:35 „…Scriptura nu poate fi desfiinţată…”

      1Corinteni 2:10 „…Dumnezeu ni le-a descoperit prin Duhul Său…” 11:23 „…am primit de la Domnul ce v-am învăţat”…

      Efeseni 1:13″…după ce aţi auzit Cuvântul adevărului [Evanghelia mântuirii noastre] aţi crezut…”

      2 Timotei 1:13 „Dreptarul învăţăturilor sănătoase…ţine-l cu credinţă”

      Romani 10: 17 „…credinţa vine în urma auzirii, iar auzirea vine prin Cuvântul lui Dumnezeu”

      Psalmul 119:105 „Cuvântul Tău este o candelă pentru picioarele mele”.

      Matei 15:6 „…aţi desfiinţat Cuvântul lui Dumnezeu în folosul datinei voastre”

      Ioan 17:17 „Cuvântul Tău este adevărul”

      Ioan 5: 39 „…cercetaţi Scripturile…”

      Isaia 34:16 „Căutaţi în cartea Domnului şi citiţi…”

      Fapte 17:11 „cercetau Scripturile…”

      Ioan 20: 31 „…lucrările acestea au fost scrise pentru ca voi să credeţi că Isus este Hristosul, Fiul lui Dumnezeu şi crezând să aveţi viaţa…”

      Crestinul are nevoie sa studieze zilnic Biblia pentru cresterea sa sprituala.

      Epistola apostolului Pavel catre Coloseni 1:9-12 “De aceea si noi, din ziua când am auzit aceste lucruri, nu încetãm sã ne rugãm pentru voi si sã cerem sã vã umpleti de cunostinta voiei Lui, în orice fel de întelepciune si pricepere duhovniceascã; pentru ca astfel sã vã purtati într-un chip vrednic de Domnul, ca sã-I fiti plãcuti în orice lucru: aducând roade în tot felul de fapte bune si crescând în cunostinta lui Dumnezeu: întãriti, cu toatã puterea, potrivit cu tãria slavei Lui, pentru orice rãbdare si îndelungã rãbdare, cu bucurie, multumind Tatãlui, care v-a învrednicit sã aveti parte de mostenirea sfintilor, în luminã.”

      Cuvantul lui Dumnezeu este clar, insa pentru cine doreste sa sustina cu tarie o anume doctrina care nu este biblica – Scriptura nu este suficienta, deoarece ea nu sustine invatatura care nu se gaseste pe paginile ei.

      Deci, lucrul cel mai important este sa se ramana la cuvintele Domnului Isus Cristos! Evanghelia dupa Luca 21:33 “Cerul si pãmântul vor trece, dar cuvintele Mele nu vor trece.”

  15. Damian Ion are dreptate

    • Sunt de acord ca orice invatatura trebuie trecuta prin filtrul Sfintei Scrituri. Evanghelia a fost propovaduita saracilor, analfabetilor, cersetorilor, prostituatelor, …, deoarece ceilalti, in speta fetele bisericesti erau prea orbiti de intelepciunea lor, nemaipunand la socoteala grandomania si interpretarea Cuvantului lui Dumnezeu dupa inimile lor impietrite. Nu arde inima in voi, farisei fatarnici sa puneti Cuvantul lui Dumnezeu alaturi de Dogme si Traditii?! Si-apoi va mirati ca bisericile sunt goale, ca oamenii se dedau la rele, in loc sa vedeti vieti schimbate de Cuvantul lui Dumnezeu. Vreau sa stiu si eu, ca un om neinvatat unde scrie in Biblie sa va inchinati la morti/moaste, cand ap. Pavel a vrut sa i se inchine ingerului din vedenie si ingerul i-a interzis s-o faca. Dar cum ramane cu Doar Domnului Dumnezeului tau sa i te inchini? Dar cu chipurile cioplite? Ma cutremur … poporul piere din lipsa Cuvantului lui Dumnezeu!

      • Da, cunostiinta vine direct din Cuvantul lui Dumnezeu!

  16. Domnul Isus
    să te binecuvinteze pentru adevărul scris


Lasă un răspuns către damianion Anulează răspunsul