Publicat de: damianion | august 31, 2012

Sportul, un aliat nehotărât în lupta cu depresia?

Lumea științifică abundă în studii despre beneficiile sportului. De-a lungul timpului, între acestea, ameliorarea depresiei a fost unul dintre cele mai importante. Recent însă, acest efect a început să fie tot mai contestat. Ce putem să concluzionăm?

Sportul ajută la menținerea tonusului fizic, energizează, reglează tensiunea și metabolismul. Zeci de ani, oamenii de știință au dedus din aceste avantaje numeroase altele.

1. Reduce riscul de cancer mamar

Oamenii de știință au descoperit de curând că femeile care fac exerciții fizice în mod regulat sunt mai puțin susceptibile de a dezvolta cancer mamar după intrarea la menopauză, comparativ cu femeile sedentare. Aceasta deoarece exercițiile fizice reduc țesutul adipos din organism, care de obicei este asociat cu un nivel ridicat de hormoni şi diverse substanţe cunoscute ca factori de creştere, care pot alimenta dezvoltarea tumorii.

De asemnea, sportul poate stimula sistemul imunitar să „ golească celulele dăunătoare de radicalii liberi” explică cercetătorul Lauren McCullough, de la Universitatea Carolina de Nord, potrivit Reuters.

2. Îmbunătățește calitatea somnului și energizează în timpul zilei

Persoanele care fac exerciţii fizice 150 de minute pe săptămână dorm mult mai bine şi au mai multă energie pe parcursul zilei, este concluzia unui studiu  publicat în revista Mental Health and Physical Activity. „Dovezile ştiinţifice sunt din ce în ce mai încurajatoare şi arată că mişcarea fizică îmbunătăţeste calitatea somnului, starea de sănătate, previne riscul de depresie şi micşorează vizibil senzaţia de somnolenţă din timpul zilei”, a declarat Paul Loprinzi, profesor la Universitatea Bellarmine şi autor al studiului.

3. Prelungește viața

Numai 15 minute de sport pe zi prelungesc viața cu 3 ani, reducând riscul decesului cu 14%, spun mai mulți cercetători din Taiwan, citați de BBC. Mai mult, orice creștere a duratei exercițiilor fizice se face resimțită pozitiv la nivelul sănătății. La fiecare 15 minute în plus față de nivelul minim, se adaugă o reducere cu 4% a riscului de deces. 

4. Ameliorează depresia?

Oamenii de știință vorbesc și despre faptul că persoanele care fac sport au și un tonus psihic mai bun. Copiii au avantaje emoționale de pe urma exercițiului fizic. O cercetătoare de la Universitatea din Tel Aviv a demonstrat că practicarea unui sport contribuie la o mai bună stare emoțională a copilului, ajutându-l să evite problemele comportamentale. Studiul  a notat însă că băieții reușesc să își reprime emoțiile negative prin practicarea unei activități sportive mult mai bine decât fetele. Fetele, pe de altă parte, nu sunt atât de agresive ca băieții și nici nu sunt foarte înclinate spre activități sportive. 

Moderat Un studiu  bazat pe treizeci de experimente din țări diferite, de la Thailanda la Danemarca și Australia, a arătat că persoanele care suferă de depresie pot să își amelioreze puțin starea dacă fac sport. 

Deloc Mai ferm a fost însă un studiu  publicat în luna iunie de British Medical Journal. Autorii cercetării susțin că îmbinarea exercițiului fizic cu tratamentul convențional nu ajută la ieșirea din depresie.

Până de curând pacienților care sufereau de depresie ușoară li se recomanda să facă până la trei sesiuni de sport pe săptămână. Această recomandare a fost făcută, în mod oficial, de National Institute for Health and Clinical Excellence, în anul 2004. Un studiu efectuat recent de cercetători britanici și bazat pe un experiment cu 361 de pacienți arată că exercițiile fizice nu influențează recuperarea.

Alți cercetători  au criticat însă studiul, reproșându-i mai multe hibe metodologice, între care eliminarea subiecților depresivi care se tratau medicamentos și care, potrivit criticilor, ar fi putut fi tocmai aceia pe care să îi ajute sportul.

Excese dăunătoare

Dacă efectul sportului asupra persoanelor care suferă de depresie rămâne controversat, beneficiile pentru sănătatea fizică sunt recunoscute aproape în unanimitate. Câteva studii propun amendamente și aici. 

Există și cercetări care recomandă practicarea sportului cu moderație pentru a evita efectele negative pe care exercițiul fizic în exces le poate avea asupra inimii. Sistemul cardiovascular poate suferi în urma activităților de efort excesiv susținut, precum maratonul, cursele foarte lungi de ciclism, acestea putând provoca modificări structurale ale inimii şi ale arterelor mari, ducând în felul acesta la vătămări de lungă durată. Explicația  este că astfel de exerciții cresc de cinci ori fibrilația atrială, ritmul cardiac devenind anormal.

Fenomenul a fost numit cardiomiopatie Fidipide – după deteriorarea fatală a inimii suferite de către primul alergător de maraton din Grecia, în 490 î.Hr.

Un studiu  japonez realizat timp de 10 ani, pe 3.115 de femei între 35 şi 56 de ani, arată că femeile care fac sport între 8 şi 10 ore pe săptămână au cu 17% mai multe şanse să sufere de menopauză prematură, decât cele care nu prea fac sport. 

Să facem sau să nu facem sport?

Moderația continuă să fie secretul obținerii celor mai mari beneficii din sport. Și chiar dacă nu există un consens cu privire la folosirea sportului ca aliat direct în lupta cu depresia, este intuitiv că celelate beneficii fizice pot acționa indirect asupra stării de spirit.

„Mesajul nu este că trebuie să nu mai facem sport. Exercițiul fizic are o multitudine de beneficii – este bun pentru bolile de inimă, scade tensiunea arterială, are un efect benefic asupra grăsimilor din sânge, întărește musculatura și arde caloriile. O mulțime dintre oamenii care suferă de depresie pot avea și alte probleme, pe lângă aceasta. Și un corp activ ajută la producerea unei minți sănătoase,” a declarat prof. Alan Maryon-Davis, profesor de sănătate publică la King’s College din Londra.

Sursa: www.semneletimpului.ro


Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat: