Publicat de: damianion | octombrie 31, 2011

Studiu: Cum ne influențează aluziile culturale la Dumnezeu?

A-și aminti conceptul de Dumnezeu le poate diminua oamenilor simțământul de motivație în atingerea unor obiective personale, însă îi poate ajuta să reziste ispitei, susține un studiu publicat de Asociația Americană de Psihologie.

Studiul a urmărit să afle în ce măsură expunerea la noțiunea de Dumnezeu și altele asociate pot influența atingerea scopurilor personale. În urma cercetării, oamenii de știință au concluzionat că aluziile culturale la Dumnezeu, extrem de răspândite în societate, pot fi și o povară și un beneficiu pentru autoreglarea personală.

„Acesta este primul studiu care dovedește empiric faptul că a fi conștientizat cu privire la Dumnezeu poate diminua eficiența anumitor tipuri de autoreglare, cum ar fi realizarea unor obiective, însă poate îmbunătăți altele, cum ar fi rezistența de tentații,” apreciază Kristin Laurin, doctorand al Universității Waterloo din Canada și coordonator al cercetării. Rezultatul este cu atât mai important cu cât, susține autoarea, „peste 90% din populația Terrei cred în existența lui Dumnezeu sau a unei puteri spirituale similare, ori în posibilitatea existenței unei astfel de ființe.”

Studiul are la bază un experiment care a implicat participarea a 353 de studenți de 19 ani, dintre care 186 au fost femei. Obiectivul cercetării a fost acela de a determina în ce fel ideea de Dumnezeu poate să influențeze indirect motivațiile oamenilor, chiar și pe ale celor care spun că nu sunt religioși.

Încă de la înscrierea în proiect, așadar cu câteva săptămâni înainte de experimentul propriu-zis, tinerii au fost întrebați cum văd posibilitatea ca o forță exterioară lor (alți oameni, ființe, forțe din afara controlului lor) să aibă influență asupra carierei lor.

În timpul experimentului, subiecții – studenți la inginerie – au fost rugați să formeze propoziții corecte gramatical, care să includă patru cuvinte din seturi de câte cinci. Un grup dintre studenți au primit cuvinte legate de Dumnezeu (divin, sacru, spirit, profet), în timp ce grupul de control a primit cuvinte neutre (minge, birou, cer, drum, cutie). În a doua parte a experimentului, studenții au fost invitați să formeze cât mai multe cuvinte posibil în cinci minute, folosind orice combinație a unor litere indicare. Spunându-le studenților că acest exercițiu va ajuta la estimarea succesului lor într-o carieră de inginer, oamenii de știință au urmărit să vadă care dintre studenți erau motivați. Cercetătorii au considerat că cei mai motivați vor găsi cele mai multe cuvinte.

Oamenii de știință au măsurat apoi importanța pe care participanții o acordă unui anumit număr de valori, între care și reușita în carieră. Studenților cărora li se amintise de Dumnezeu puneau același preț pe succes ca și participanții care au primit la teste cuvinte neutre. „Aceasta pare să însemne că rezultatele studiului nostru nu reies din faptul că participanții cărora li s-a amintit de Dumnezeu nu prețuiesc succesul în carieră, ” a explicat Laurin.

Într-un al doilea experiment, participanților le-a fost testată rezistența la ispită după ce li se reamintește despre Dumnezeu. Tuturor participanților care au spus că hrana sănătoasă este importantă pentru ei le-au fost oferite prăjituri. Un grup a primit dulciurile după citirea unui text scurt referitor la Dumnezeu, iar grupul de control a primit prăjiturile după citirea unui text neutru. Cercetătorii au observat că participanții care citiseră textul despre Dumnezeu s-au arătat mai dispuși să reziste tentației, pentru a atinge obiective înalte – păstrarea unei greutăți sănătoase, găsirea unui partener pentru o relație pe termen lung sau a avea succes în carieră. Acest efect a fost observat doar între participanții care au declarat anterior că ar crede într-o entitate omniscientă care veghează asupra lor și observă când greșesc. Potrivit aceleiași cercetări, nivelul de devoțiune al participanților nu a avut un impact asupra rezultatelor experimentului.

www.semneletimpului.ro


Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat: