Publicat de: damianion | iunie 30, 2011

Somnul si consecintele neglijarii lui

Somnul este o parte vitală din viaţa fiecărui om. Dar ca şi orice aspect vital din viaţa noastră somnul nu trebuie neglijat sau abuzat. În rândurile ultimelor generaţii se atestă un dezechilibru major între orele de odihnă şi muncă. Atât reducerea orelor de somn, cât şi abuzarea de prea mult somn produce consecinţe fizice şi emoţionale.

Deşi s-ar putea părea banal subiectul, este o problemă actuală cu care se confruntă o generaţie întreagă. Tot mai multe sondaje dezbat şi analizează acest subiect. Iată câteva din consecinţele neglijării somnului: Neglijarea orelor de somn provoacă boli fizice şi emoţionale

Numeroase studii medicale şi psihologice au studiat problema somnului. Astfel, peste un sfert din populaţia lumii suferă de tulburări de somn. Iar cea mai vulnerabilă categorie în faţa acestui fenomen sunt femeile. Lipsa somnului în dreptul femeilor provoacă atât consecinţe emoţionale, cât şi fizice. Femeile care dorm în mod constant doar câte cinci ore pe noapte sau mai puţin se supun unui risc dublu de a avea tensiune ridicată.

Bărbaţii nu sunt afectaţi în această direcţie la fel ca şi femeile. Lipsa somnului la bărbaţi provoacă schimbări hormonale, generând o creştere a apetitului şi a riscului apariţiei obezităţii. Printre bolile provocate de reducerea orelor sub 8 şi 6 ore se numără: afecţiunile cardiace, diabetul, depresia şi obezitatea.

Lipsa somnului scade productivitatea românilor la locul de muncă

Peste 74% dintre angajaţii români sunt neproductivi la locul de muncă datorită insuficienţei de somn. Aceasta este concluzia unui sondaj efectuat pe un eşantion de 3.100 de angajaţi, în perioada 21 decembrie 2010 – 07 ianuarie 2011. Potrivit aceleiaşi cercetări cei mai afectaţi de lipsa somnului sunt bărbaţii cu vârsta cuprinsă între 25 şi 35 de ani. Aproximativ 52% dintre ei suferă din cauza somnului. Femeile din acelaşi segment de vârstă suferă într-o proporţie mai mică de 48%. Doar 25% dintre respondenţi se odihnesc suficient pentru a fi productivi la serviciu. Alte 32% cred că dacă ar dormi mai mult ar fi mai eficienţi şi 42% cred că lipsa somnului îi afectează doar uneori la birou. Cei mai afectaţi de lipsa somnului sunt angajaţii din Bucureşti şi Iaşi. Sondajul a fost realizat de BestJobs.ro

Cine doarme mai puţin, moare mai repede

Persoanele care dorm mai puţin de opt şi şase ore pe noapte se supun unui risc de 12% mai mare să moară mai devreme. Potrivit unui studiu realizat de Universitatea din Warwick , cei care dorm mai puţin mor mai repede. Concluziile studiului au fost formulate în urma unei cercetări ample care a durat 25 de ani pe un eşantion de 1.3 milioane de oameni. Participanţii la programul „Somn, Sănătate şi Societate” au fost originari din Statele Unite, Marea Britanie, o serie de state europene şi din Asia de Est. Acelaşi studiu arată că somnul mai lung de nouă ore provoacă sau semnalează şi el consecinţe grave. Somnul prea lung poate fi indicatorul unei boli grave, susţine coordonatorul studiului, Francesco Cappucino.

Lipsa somnului provoacă senzaţia de foame

Lipsa de somn generează dereglări asupra metabolismului care se manifestă prin creşterea senzaţiei de foame. Este o altă concluzie evidenţiată în studiul publicat în The American Journal of Clinical Nutrition. O singură noapte nedormită încetineşte metabolismul cu 20% faţă de modul lui normal de funcţionare.

Totodată, lipsa somnului duce la creşterea secreţiei de „cortizol” – hormonul stresului. Această creştere provoacă, la rândul ei: ridicarea nivelului de glicemie, creşterea tensiunii arteriale, reducerea imunităţii şi depunerea de ţesut adipos la nivelul abdomenului.

Factorii care ne afectează calitatea somnului:

  • Neglijenţa şi nerespectarea regimului de 6-8 ore pe noapte
  • Schimbarea zilei cu noapte din cauza serviciului sau altor activităţi
  • Schimbarea fusului orar pentru cei care călătoresc mult
  • Supra oboseala
  • Stresul
  • Zgomotul
  • Tehnologia: potrivit unui studiu realizat de National Sleep Foundation din SUA arată că tehnologia afectează calitatea somnului. Potrivit cercetătorului Charles Czeisler: „Tehnologia a invadat dormitorul”. Czeisler mai explică că expunerea la lumina artificială înainte de culcare poate întreţine starea de veche. Asta se întâmplă datorită suprimării secreţiei de melatonină, hormonul care induce somnul. Obiceiul de a folosi tehnic înainte de somn a dus la scăderea semnificativă a calităţii somnului a unei întregi generaţii, susţine profesorul Charles Czeisler.

Concluzii:

Dormiţi minim şase ore pe noapte. Organizaţi-vă şi un regim alimentar sănătos. Asiguraţi-vă un mediu liniştit şi adecvat pentru somn. Nu folosiţi tehnica înainte de somn, aruncaţi-o mai bine din dormitor. Culcaţi-vă mai devreme şi treziţi-vă mai dimineaţă. Specialiştii susţin că o oră de somn înainte de ora 12 noaptea, este echivalentă cu două ore după mijlocul nopţii. Echipa ŞtiriCreştine vă doreşte o viaţă liniştită cu somn uşor şi multă sănătate.

Doina Bejenaru


Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat: