Publicat de: damianion | aprilie 30, 2011

Telefonia mobila se scufunda

Dupa 12 ani in care Romania a fost raiul operatorilor de telefonie mobila, 2009 a adus prima scadere din industrie. Cu toate ca arbitrul pietei se astepta la o revenire a industriei, in 2010, veniturile companiilor au scazut cu 300 milioane de euro. Cine este de vina?

 

Conform unui raport al France Telecom, operatorul Orange in Romania, piata telefoniei mobile a scazut anul trecut cu 12,4% comparativ cu 2009, pana la valoarea de 2,123 miliarde de euro.

Compania pune acest regres pe baza masurilor „draconice” de austeritate ale guvernului, cum ar fi taierea salariilor bugetare si cresterea TVA-ului pana la 24%. Acest lucru a avut ca rezultat micsorarea considerabila a puterii de consum a romanilor, ajungandu-se in situatia in care jumatate din venitul unei familii este alocat alimentatiei.

Veniturile Orange in Romania au scazut cu 8% in 2010, pana la 973 milioane euro. De asemenea, numarul de clienti a scazut cu 5%, pana la 10,5 milioane de clienti. Operatorul continua sa fie pe locul intai pe piata telecom romaneasca.

Al doilea aspect care a dus la scaderea pietei de telefonie este agresivitatea strategiei Cosmote. Daca pana de curand. Orange si Vodafone, isi imparteau confortabil numarul de clienti, iar Cosmote era considerat favoritul celor cu venituri mici, situatia s-a schimbat dupa ce operatorul elen a fost cumparat de Deutsche Telekom.

Diferenta? Cosmote a mutat lupta din segmentul cartelelor prepay, care ii adusesera un numar mare de utilizatori, dar nu era satisfacator la capitolul venituri, in segmentul de abonamente.

Cosmote continua sa caute o cota de piata mai mare. Initial compania s-a concentrat pe segmentul prepay, dar acum tinteste mai agresiv clientii cu abonamente”, se arata in raportul France Telecom. Va mai amintiti cum crestea numarul de clienti de telefonie mobila cu 1-2 milioane anual? In 2010, cresterea numarului de abonati la nivelul intregii piete a fost de 70.000, acest segment reprezentant 36,5% din numarul total de clienti.

Cosmote, ghimpele din coasta

Agresivitatea Cosmote nu se manifesta doar prin tarife mici. Compania a fost de la inceput printre cei mai „darnici” adevertiseri. Lansata pe piata in 2005, cu o intarziere de 8 ani fata de concurenta, Cosmote a ajuns la 6,8 milioane de clienti in doar 6 ani si la afaceri de 468,8 milioane de euro. Cresterea veniturilor a fost de 7,2% in 2010 fata de anul precedent.

Un motiv pentru care operatorul nu a fost considerat o amenintare reala pentru Orange si Vodafone pana acum o vreme a fost lipsa serviciilor de internet mobil din portofoliul companiei. Situatia s-a schimbat in 2009, cand Cosmote a achizitionat Zapp pentru 207 milioane de euro.

In ultima perioada, prezenta operatorului a devenit si mai vulcanica. Un exemplu ar fi lansarea cartelei Frog, care beneficiaza de o campanie de advertising foarte agresiva.

Mai mult, compania a lansat recent o campanie promotionala prin care ofera premii cu o valoare de aproape 1 milion de euro. Campania se desfasoara intre 26 aprilie si 15 iunie. Participantii pot castiga telefoane, laptopuri si chiar un…BMW.

Articol de Silvia Panturu

http://www.bloombiz.ro


Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat: