Publicat de: damianion | martie 22, 2011

Țări importante critică războiul din Libia

Atacul aliaților asupra Libiei a atras critici atât din partea unor membri NATO cât și a Rusiei sau a țărilor din Liga Arabă. Motivele acestor critici sunt însă diferite.

Războiul din Libia este primul război al președintelui american, deși Obama nu a folosit cuvântul „război” în explicarea intervenției militare. SUA doresc să predea conducerea către NATO sau aliații continentali, dar în cadrul NATO nu s-a ajuns încă la un acord în acest sens. Pentru o acțiune în cadrul NATO este nevoie de un vot unanim.

interventie_libia_400Cea mai puternică voce critică din NATO a fost cea a premierului turc care a cerut încetarea focului. În plus Turcia a criticat acțiunea fiind nemulțumită și de postura de leader pe care Franța și-a asumat-o. „Ne e greu să înțelegem că Franța este ordonatorul deciziilor ONU”, a spus ministrul apărării din Turcia, Vecdi Gonul, după care a remarcat că „mai târziu am aflat că totuși America conduce”. Opțiunea propusă de premierul turc președintelui libian a fost aceea de a-și numi un succesor și a pune astfel capăt crizei.

Și Germania a criticat intervenția, ministrul de externe afirmând că „niciun soldat german nu va participa la o misiune militară în Libia.” Este o poziție care amintește de o decizie similară din timpul războiul din Irak al președintelui George W. Bush, când Germania nu s-a implicat. Delimitându-se de aliații tradiționali, ministrul german a explicat că „nu vom lua parte cu trupe germane, indiferent de cât de onorabile ar fi motivele partenerilor noștri care au decis diferit.”

În același timp țările din Liga Arabă au criticat amploarea intervenției. Deși au susținut inițiativa de impunere a zonei de interdicție a zborurilor, ulterior au pus la îndoială nevoia unui bombardament atât de puternic despre care se bănuiește că a ucis mulți civili. Libia susține că 64 de civili au fost uciși în cadrul bombardamentelor, în timp ce francezii au infirmat datele libiene afirmând că „la comandamentul francez nu a ajuns nicio informație cu privire la uciderea vreunui civil”.

Probabil una dintre cele mai acide voci a unui membru din Consiliul de Securitate al ONU a fost aceea a premierului Vladimir Putin care a catalogat rezoluția ONU ca pe un text incorect, un apel ce seamănă cu o „chemare medievală la cruciadă”. Remarca lui Putin vine după ce țara sa s-a abținut în votul din Consiliul de Securitate al ONU. Critica premierului rus pare a avea o țintă dublă, atât ONU cât și reprezentanții Rusiei la ONU, în condițiile în care Rusia nu s-a folosit de dreptul de veto care ar fi anulat operațiunile. Putin a fost, la rândul lui, criticat de Medvedev, care a spus că termeni precum „cruciade” sunt „fără scuză și inacceptabili” pentru că au ca efect „ciocnirea civilizațiilor”.

Putin a asemănat intervenția occidentală din Libia cu cea din Yugoslavia sau din Irak. Comentatorii americani au văzut paralele cu cea din Coreea în timp ce Gadhafi a asemănat-o cu cea din Somalia. Se pare că niciuna nu a dus la plinătatea rezultatelor scontate.

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com