Publicat de: damianion | martie 15, 2011

Teologia cartii Ioel, Pau Tiberiu Daniel

 Teologia cartii Ioel

Pau Tiberiu Daniel
I.Perioada profetiei

Cei  mai multi autori conservatori in dateaza pe Ioel aproximativ in anul 830 B.C. in timpul scurtei perioade de domnie a lui Ioas si in timpul lui Jehoiada ca mare preot. [1]

Dupa distrugerea Ierusalimului in 586 i.Hr.si ducerea multora in exil, Dumnezeu nu a incetat sa voarbeasca poporului Sau. El a miscat inima lui Cirus Persanul care a trimis cativa oameni in Iuda pentru a construi din nou templul din Ierusalim care a fost terminat in anul 516 i. Cr.

          Prorocul Ioel alaturi de Hagai, Zaharia si Maleahi s-a adresat comunitatii post exilice. Fiecare dintre ei a incercat sa faca clar poporului ca fac parte dintr-o natiune preexilica si ca responsabilitatea lor este sa asculte de Dumnezeu . [2]

 

II. Ocazia profetiei

Ocazia profetiei lui Ioel a fost cu ocazia pedepsei cu lacuste urmata de o dureroasa perioada de seceta-amandoua anuntand marea si teribila zi a Domnului. Chiar daca timpul era intarziat, exista inca oportunitatea pocaintei. Cu toate acestea trebuia sa fie o pocainta din inima cu regret pentru pacatele lor si in acelasi timp sa fie o reintoarcere cu fata spre Domnul. (Ioel.2:12-13)

          Cand poporul raspundea cu sarbatoare, post si rugaciune (2:15-17), atuci” Dumnezeu era jelos pentru pamantul sau si avea mila pentru poporul sau si Domnul raspundea rugaciunilor lor.(v.18-19). Incepand cu versetul 18, tonul cartii se schimba. Judecata prevestita din 1:1 – 2:17 acum se transforma in binecuvantare si speranta. O asa mare schimbare trebuie sa fie atribuita doua mari lucruri:

1.Domnul, Dumnezeul lor”era darnic si milos, incet la manie si bogat in dragoste(2:13b)

2.poporul s-a pocait din adancul inimii si nu doar in exterior (2:13a).Ca raspuns la pocainta lor, Dumnezeu le promite binecuvantarea. De alta parte insa darurile lui Dumnezeu se impart in doua grupuri:

1.o binecuvantare imediata a productivitatii pamantului(v.19-27)

2.o binecuvantare care va fi in viitor si consta in prezenta Duhului Sfant peste orice faptura (2:28-32) Aceasta binecuvantare era parte din continutul acelei „zi”. [3]

 

III. Continutul profetiei

Ioel folosea de cele mai multe ori pentru contemporanii sai, formula “ Sfasiati-va inimile nu hainele,si intorceti-va la Domnul Dumnezeul vostru. Caci el este milostiv si plin de indurare, indelung rabdator si bogat in buantate, si-I pare rau de relele pe care le trimite.” (Ioel 2:13) in care este vorba despre aceeasi mila experimentata de Moise in care generatia lui era asemanatoare cu cea a lui Ioel.  [4]

Din causa pacatului lor, generatia lui Ioel a experimentat oroarea invaziei lacustelor, lucru care nu a mai fost precadat (1:2-20) Aceasta era ca o anuntare a Zilei Domnului care insemna venirea in plina forta in mijlocul comunitatii daca ei nu se vor pocaii (1:15; 2:1-17) Cand poporul a raspuns pozitiv, Dumnezeu si-a revarsat mila peste ei si le-a promis sa restaureze agricultura lor (2:18-27)[5]        

 

IV. Teme relevante

1. Promisiunea Domnului

Cartea Ioel anticipeaza de asemenea marile lucrari pe care le-a pregatit Dumnezeu pentru poporul Sau. Viziunea lui Ioel concerne in viitorul imediat si ce urmeaza evenimentelor asociate cu Ziua Domnului. Dupa ce generatia lui Ioel este avertizata ca va fi distrusa (2:20) Dumnezeu le proomite lor ca va restaura granele distruse de catre lacuste (19,21-26) Acest act al interventiei divine este clasificat ca fiind “minunat” plasandu-I pe ei pe acelasi cu salvarea istorica a poporului Israel.(ex.3:20; 15:11; 34:10; Iosua3:5; Jud.6:13; Ps.77:14). Alaturi de toate aceste mari acte, aceasta noua viziune a puterii lui Dumnezeu vrea sa reveleze puterea prezentei lui Dumnezeu in mijlocul poporului demonstrnd superioritatea Sa fata de toti ceilalti supusi zei (Ioel 2:27)

 

2. Darurile Duhului

          In versetele 28-32 din capitolul 2 apare acest apogeu al profetiei. Aceste versete s-au implinit in ziua cincizecimii si au fost implinite la patimile Domnului Isus Hristos. Profetia extatica ar putea include darul limbilor. Stalpii de fum ar putea fi coloanele de nisip ridicate de vartejurile de vant din desert sau distrugerea cetatilor condamnate. O eclipsa solare poate face ca luna sa para rosie ca sangele. Si mai mule decat atat, despre ce alt nume s-ar putea vorbi in versetul 32 decat despre numele Isus. [6]

 

3. Ziua Domnului

          Ziua Domnului este o tema proeminenta in cartea Ioel. In prima parte a cartii aceasta zi este asociata cu judecate lui Dumnezeu imporeiva poporului (1:15; 2:1-11). Oricum ca urmare a pocaintei poporului aceasta zi este transformata intr-o zi a vindecarii si a binecuvantarii lui Dumnezeu, poporul devenind astfel obiectul implinirii judecatii (sau juruintei) Sale

          Dumnezeu intervine de asemenea intr-un mod supra natural protejand poporul sau de natiunile ostile (Ioel2:32; 3:16) In acest timp Sionul ideal exprimat asa de clar in Ps 46 si 48 si in Isaia va fi realizat de Dumnezeu in minunatele sale teofanii pentru a proteja locul sau din Ierusalim de cei care vor sa il profane.(Ioel 3:15-17) [7]

Prezenta lui Dumnezeu in Ierusalim va aduce prosperitate (Ioel 3:18) Viile si turmele vor fi fertile…si din ele va iesi vin si lapte.Ca simbol al acestei abindente si fertilitati Ioel vede o fantana care tasneste din templu si care uda tot pamentul. (Ezec.47:1-12; 14:8)

 

4. Judecata divina

          Cand vorbim despre judecata divina in carte Ioel observam ca ea se rasfrange in doua directii. Una dintre ele vizeaza poporul lui Dumnezeu si il atentionaza despre ziua judecatii care trebuie sa vina aratand totodata cat de inficosata este acea zi. In capitolul 1 cu versetul 15 spune: “Vai! Ce zi!” Da ziua Domnului este aproape, vine ca o pustiire de la Cel Atotputernic.[8]

 Iar a doua directie a prevestirii judecatii divine este subliniata cel mai bine in capitolul 3 unde Ioel prevesteste distrugerea totala a armatelor celorlalte natiuni (3:1-16)  si….v.19 [9]

 

V. Concluzii

          Cartea Ioel a fost vehicolul unei revelatii Divine cu o semnificatie care probabil a depasit priceperea lui. In cartea sa eternul se izbeste de trecator, fapt care este trasatura caracteristica a inspiratiei autentice. Sub aceasta inspiratie, putem gasi in aceasta carte si profetii legate de moarte Domnului nostru, de venirea Duhului Sfant si de groaza si speranta asociate cu sfarsitul vremurilor. [10]


[1] Kaiser,   Toward an Old Testament Theology,p.188

[2] Zuck Roy B. A biblical theology of the Old Testament,, Moody Press Chicago, p.418

[3] Kaiser,   Toward an Old Testament Theology,p.188

[4] Zuck Roy B. A biblical theology of the Old Testament,, Moody Press Chicago, p.420

[5] Idem, p.421

[6] Dictionar biblic, edituta Cartea crestina, Oradea,1995, p.592

[7] Zuck Roy B. A biblical theology of the Old Testament,, Moody Press Chicago, p.422 

[8] House, Paul R. Old Testament Theology, InterVarsityPress, Downers Grove, Illinois, p.361

[9] Zuck Roy B. A biblical theology of the Old Testament,, Moody Press Chicago, p. 431

[10] Dictionar biblic, edituta Cartea crestina, Oradea,1995, p.593


Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat: