Publicat de: damianion | martie 11, 2010

Pot învăţa baptiştii din revitalizarea anglicanilor?

Un timp pentru moarte: pot învăţa baptiştii din revitalizarea anglicanilor?

Sursa articol/autori | Vox Vocis – Joi, 11 Martie 2010

de Jim White

(ABP) – Dacă este uşor să întorci o biserică ce se află în declin, atunci mai multe biserici în declin îşi vor întoarce cursul.

Şi dacă creştinii din SUA cred că este greu să întorci o biserică, atunci gândiţi-vă la biserica Angliei, unde tradiţia are sute de ani vechime şi o structură ierarhică atrage adesea congregaţiile locale când vor să facă schimbări majore.

Dar Bob Mary Hopkins cred că expresiile proaspete – un termen preferat în locul expresiei ”revitalizarea congregaţiei” – pot avea loc în mijlocul bisericilor anglicane din Marea Britanie. Deşi au început – şi continuă – ca şi plantatori de biserici în aşezările urbane cu Iniţiativa de plantare a bisericilor anglicane, din 1998 până în 2005, Hopkins au condus echipa bisericii St. Thomas din Sheffield, Anglia, care a crescut la 1500 de membrii, atingând întâi adulţi tineri cu interese culturale amestecate. Ei recunosc diferenţele culturale dintre Marea Britanie şi SUA, dar accentuează că aceste diferenţe favorizează bisericile americane. Conform cu Hopkins, cultura în Marea Britanie este mai influenţată de ateismul secular şi este adâncită mai mult într-o eră numită de mulţi ”post creştină”. Britanicii au mai puţine biserici mari şi un procent mai ridicat de congregaţii mici decât SUA. În plus, congregaţiile lor sunt frecventate de oameni mai bătrâni – media este 61 de ani – cu resurse financiare mai mici.

Datorită succesului lor, li s-a cerut de către arhiepiscopul de Canterbury să facă parte din echipa Expresii noi, care trebuie să aducă vitalitate şi slujire energică la bisericile anglicane.

Deşi nu toată lumea acceptă credinţele lor cu privire la faptul că bisericile în declin nu trebuie să simtă vinovăţia, Bob şi Mary Hopkins învaţă bisericile să înceapă prin a respinge ideea că au greşit. Depărtându-se de termeni ca ”biserici tradiţionale, care adesea au o conotaţie negativă, ei preferă termenul ”biserici moştenite” ca să descrie bisericile vechi.

”Nu e bine sau rău”, spune Bob Hopkins. ”Descrie realitatea. Aceasta este biserica ce a ajuns la noi”.

Dar expresiile noi din viaţa unei biserici necesită mai mult decât schimbarea numelui. În trecut, abordarea bisericii a fost atracţia – invitarea oamenilor să vină la biserică.

Unele biserici au făcut tranziţia la o abordare angajată ce spune ”vom ieşi şi vom angaja oamenii şi îi vom aduce la biserică.”

Ei cred că este necesară o tranziţie mai mare – o abordare ce spune ”vom ieşi şi ne vom angaja noi şi vom sta în contact cu oamenii din cultura noastră şi vom vedea ce necesităţi se ivesc.”

Ce caracterizează o abordare prin ieşire?

”În primul rând,” spune Bob Hopkins, ”trebuie să nu mai începem cu biserica.” Ci cu necredincioşii, în contextele lor sociale.

Pe baza succeselor recente, cei doi cred că biserica moştenită trebuie să vrea, să poată şi să dorească iniţierea schimbărilor desemnate cu grupuri cu interese specifice. Ei prevăd biserici pentru adulţi tineri, adulţi cu copii mici, biserici reţele, biserici cu iniţiativa comunităţii, biserici bazate pe şcoală, biserici student, biserici cu închinare alternativă şi chiar biserici bazate pe lucru.

Aceste biserici se pot închina sau nu duminica. Pot avea sau nu un staff plătit. Pot fi mici, să se întâlnească în cafenele sau în jurul unei mese, sau biserici celulă, în case. Pot fi chiar biserici plantate convenţionale intenţionale, dar Bob şi Mary Hopkins cred că biserica trebuie s ia învăţăturile lui Hristos în mijlocul lumii, în loc să aştepte ca lumea să vină la ele.

Biserica în viitor nu poate aştepta ca lumea să îi reflecte valorile şi învăţăturile. Lumea este tot mai lumească. Într-un astfel de context, biserica atractivă are şanse puţine de supravieţuire, cred ei.

Ei văd un viitor pentru ceea ce ei numesc biserici cu economie amestecată care afirmă ce au moştenit din trecut, în vreme ce fac tranziţia spre biserici cu o misiune faţă ne cei necredincioşi.

La St. Thomas din Sheffield, Bob a ajutat la începerea unui proces numit Lifeshapes, care are un scop intenţional. Ei cred că bisericile moarte, pasive pot găsi o nouă expresie prin care să îşi arate viaţa credinţei lor.

Noile biserici poate nu vor semăna cu cele vechi, ca nişte catedrale, dar vor fi autentice şi biblice. Ei cred că bisericile vechi americane, obosite pot găsi o nouă expresie.

Jim White este editor la Virginia Baptist Religious Herald.


Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat: