Publicat de: damianion | septembrie 17, 2009

BINECUVANTAREA INVATARII

Imagine1

BINECUVANTAREA INVATARII

Luca 2:39-52

“Şcoala cea mai buna e aceea in care inveti, inainte de toate, a invata”. NICOLAE IORGA

Motto: ”Este imposibil ca elevii sa invete ceva cat timp gandurile lor sunt robite si tulburate de vreo patima. Intretineti-i deci intr-o stare de spirit placuta, daca vreti sa va primeasca invataturile.Este tot atat de imposibil sa imprimi un caracter frumos si armonios intr-un suflet care tremura, pe cat este de greu sa tragi linii frumoase si drepte pe o hartie care se misca.” (John Locke-“Some Thoughts Concerning Education”)

Cineva spunea: Copilul este un proiect “aruncat” in lume, aflat intr-o stare de “facere”, pentru ca apoi, devenit adult, sa se formeze continuu de-a lungul vietii.”

Rolul invatatorului in procesul de modelare a omului este poate cel mai important. Punand-si elevii in situatii variate de instruire, el transforma scoala “intr-un templu si un laborator” (M. Eliade ).

In general, in urma unei activitati de invatare retinem:      10% din ceea ce citim;20% din ceea ce auzim; 30% din ceea ce vedem; 50% din ceea ce vedem si auzim in acelasi timp; 80% din ceea ce spunem; 90% din ceea ce spunem si facem in acelasi timp.

 

I.      Necesitatea invatarii

 

1.      Motivatia devenirii conform planului lui Dumnezeu – Motivatia sta la baza randamentului actiunilor omului. Transformarea omului prin procesul de invatare il face pe om destoinic pentru menirea pe care o are in viata de la Dumnezeu – 2Tim.3:17. 

 

2.      Dezvoltarea armonioasa a fiintei umane – Copilul invata, mai intai, sa stea in picioare, iar apoi trece la lucrurile mai complexe. Cresterea intelectuala se face odata cu cea fizica. 

 

3.      Maturizarea este strans legata cu inaintarea in varsta – Se asteapta ca omul sa stie mai multe odata cu inaintarea sa in varsta. Viata, varsta omului nu se opreste in loc, tot asa nici invatarea nu se poate opri. Exemplul Domnului Isus – Luca 2:40 “Iar Pruncul crestea si se întãrea; era plin de întelepciune, si harul lui Dumnezeu era peste El.” – vs.52 “Si Isus crestea în întelepciune, în staturã, si era tot mai plãcut înaintea lui Dumnezeu si înaintea oamenilor.” 

 

4.      Momentul evaluarii – Pentru masurarea cunostintelor dobandite si a gradului de intelegere, este necesara evaluarea finala a cunostintelor. Examinarea finala o realizeaza Dumnezeu. 

 

 

II.   Principii Biblice

 

1.      Cuvantul Domnului are putere – Secretul puterii Bibliei se afla in originea ei – ea este inspirata: “TOATA SCRIPTURA ESTE INSUFLATA DE DUMNEZEU si de folos ca sa invete, sa mustre, sa indrepte, sa dea intelepciune in neprihanire, ca omul lui Dumnezeu sa fie desavarsit si cu totul destoinic pentru orice lucrare buna” 2 Timotei 3:16,17. Apostolul Petru declara: “Cãci nici o proorocie n-a fost adusã prin voia omului; ci oamenii au vorbit de la Dumnezeu, mânati de Duhul Sfânt.” 2Petru 1:21 

 

2.      Cuvantul Domnului are viata – Expresii ca “Asa vorbeste Domnul”, “Dumnezeu a zis” si altele asemanatoare se gasesc de mai mult de 2.500 de ori in Biblie. Tipica pentru acestea este exclamatia lui David: “DUHUL DOMNULUI VORBESTE PRIN MINE si Cuvantul Lui este pe limba mea” 2Samuel 23:2. Privind pe Domnul Christos prin studiul Cuvantului lui Dumnezeu, suntem schimbati si devenim tot mai asemanatori cu El – 2Corinteni 3:18 „Noi toti privim cu fata descoperitã, ca într-o oglindã, slava Domnului, si Suntem schimbati în acelasi chip al Lui, din slavã în slavã, prin Duhul Domnului.”. 

 

3.      Patru pasi in studiul Scripturii

a.      Citire Nimeni nu poate citi Biblia, fie si ocazional, fara sa fie afectat de ea intr-o oarecare masura. Cu cat citim mai mult Biblia, cu atat influenta ei asupra noastra este mai mare. Sunt multe persoane care citesc Biblia asemenea etiopianului care se intreba: “Cum as putea sa inteleg, daca nu ma va calauzi cineva?” F.A. 8:31. 

b.      Studiu in rugaciune – Psalmistul se ruga: “Deschide-mi ochii ca sa vad lucrurile minunate ale Legii Tale” Psalmul 119:18. Cand cu rugaciune lasam Biblia sa se explice singura, ajungem sa intelegem ce a vrut Dumnezeu sa spuna si nu ce crede un om, sau ce sustine crezul unei biserici. Cel mai bun interpret al Bibliei este Bilia insasi – “…Sa stiti ca nicio profetie din Scriptura NU SE TALCUIESTE SINGURA” 2Petru 1:20. 

c.       Studiu zilnicImplica o munca laborioasa de cercetare a Scripturii. Indemanare si atentie sunt cerute din partea celui ce studiaza Cuvantul lui Dumnezeu – 2Tim.2:15. “CAUTA SA TE INFATISEZI INAINTEA LUI DUMNEZEU CA UN OM INCERCAT, ca un lucrator care n-are de ce sa-i fie rusine si care imparte drept Cuvantul adevarului.” Simpla citire a Bibliei nu ajunge; noi trebuie sa o cunoastem. Aceasta inseamna continua cercetare a Cuvantului lui Dumnezeu. Domnul Isus spunea: “Daca ramaneti in Cuvantul Meu, sunteti in adevar ucenicii Mei; veti cunoaste adevarul, si adevarul va va face slobozi” Ioan 8:31,32. Apostolul Pavel exemplifica pe crestinii din Berea fiindca primisera Evanghelia – F.A.17:11 „Iudeii acestia aveau o inimã mai aleasã decât cei din Tesalonic. Au primit Cuvântul cu toatã rîvna, si cercetau Scripturile în fiecare zi, ca sã vadã dacã ce li se spunea, este asa.” – Aceasta este cheia puterii in viata noastra.  Pe masura ce studiem Biblia, ea devine “puterea lui Dumnezeu pentru mantuirea fiecaruia care crede” – Rom.1:18. Noi trebuie sa cercetam Scripturile – Io.5:39 „Cercetati Scripturile, pentru cã socotiti cã în ele aveti viata vesnicã, dar tocmai ele mãrturisesc despre Mine.”Domnul Isus ii invata pe ucenicii Lui – Lc.24:44-45 “Iata ce va spuneam cand inca eram cu voi, ca trebuie sa se implineasca tot ce este scris despre Mine in Legea lui Moise, in prooroci si in psalmi. Atunci le-a deschis mintea ca sa inteleaga Scripturile.” O cercetare mai amanuntita a Scripturilor va pune cunostinte valoroase la dispozitia fiecarui credincios. 

d.      Trairea Cuvantului lui Dumnezeu Exista pericolul ca desi oamenii invata mereu nu ajung “niciodata la o deplina cunostinta a adevarului” 2Tim.3:7. Aceasta se intampla fiindca oamenii nu sunt dispusi sa aplice in viata lor ceea ce descopera in Cuvantul lui Dumnezeu. Crestinul trebuie sa fie binevoitor sa asculte sfaturile Bibliei si sa primeasca mustrarile ei. Daca dorim cu adevarat sa ascultam de Dumnezeu, El ne va invata ce este adevarul – “Daca vrea cineva sa faca voia Lui, va ajunge sa cunoasca daca invatatura este de la Dumnezeu” Ioan 7:17. “Intoarceti-va sa ascultati mustrarile Mele! Iata, voi turna Duhul Meu peste voi, va voi face cunoscut cuvintele Mele” Prov.1:23. “Fiindca ai lepadat cuvantul Domnului, te leapada si El” 1Sam.15:23.  

 

III.           Procesul eficient de invatare

1.      Procesul eficient de invatare porneste de la aprecierea intelepciunii si a culturii – De a te indragosti de invatatura. 

a.      Rolul intelepciunii

  • Iov 28:18  “… întelepciunea pretuieste mai mult decât mãrgãritarele.”
  • Prov.10:13 “Pe buzele omului priceput se aflã întelepciunea, …”
  • Prov.19:8 “Cine capãtã întelepciune, îsi iubeste sufletul; cine pãstreazã priceperea, gãseste fericirea.”
  • Prov.28:26 “Cine se încrede în inima lui este un nebun, dar cine umblã în întelepciune va fi mântuit.”
  • F.A.6:3 “De aceea, fratilor, alegeti dintre voi sapte bãrbati, vorbiti de bine, plini de Duhul Sfânt si întelepciune pe care îi vom pune la slujba aceasta.”
  • Lev Tolstoi Înţelepciunea înseamnă să ştii unde să te opreşti, să ştii ce e permis şi ce e interzis.” 
  • Denis Diderot Înţelepciunea nu este altceva decât ştiinţa fericirii.”
  • Cullen Hightower Înţelepciunea este ceea ce rămâne după ce am epuizat părerile personale.”
  • Plotin Înţelepciunea este gândire care doboară lucrurile inferioare pentru a înălţa sufletul către cele superioare.”
  • Immanuel Kant Înţelepciunea este viaţă organizată.” 
  • Leonardo da Vinci Înţelepciunea este fiica experienţei.” 
  • Lin Yutang Înţelepciunea înseamnă a te descotorosi de ceea ce este inutil.”

b.      Rolul culturtii – Cultura vine de la cuvântul latin colere ce se traduce prin “a cultiva”/”a onora” se referă în general la activitate umană. Definiţia UNESCO considera cultura drept “o serie de caracteristici distincte a unei societăţi sau grupă socială în termeni spirituali, materiali, intelectuali sau emoţionali”. Zestrea unui popor este cultura lui. Aceasta se transmite din generatie in generatie. Frumusetea culturii consta in inţelegerea culturii prin definirea părţilor ei componente: VALORI (idei), NORME (comportamente), şi ARTEFACTE (lucruri, sau părţi ale culturii materiale). In timp ce o parte a culturii este invatata in copilarie (ca de exemplu cum sa vorbim) o alta parte este invatata la maturitate. Dimensiunile culturii sunt: tehnologica, economica, politica, institutionala (sociala), a valoarilor estetice, a conceptiilor religioase. 

 

2.      Procesul eficient de invatare se bazeaza pe ascultarea informatilor

  • Profesorul Paul Sulzberger afirma: “desi pare o banalitate, dar simpla ascultare, fara intelegerea sensului cuvintelor, este foarte importanta pentru invatarea rapida a unei limbi straine”. Acesta a realizat un studiu in acest sens. El a explicat abilitatea oamenilor de a invata noi cuvinte prin ascultarea anumitor combinatii de sunete din care sunt ele formate.  
  • Ascultarea si prelucrarea informatiilor au un rol determinativ in procesul de invatare.

 

3.      Procesul eficient de invatare are de a face cu Studierea + Asimilarea + Adaptarea

a.      Invatarea cere timp si efort – Chiar si invatarea celor mai simple lucruri a fost candva dificila. Fiecare din noi, atunci cand incepem ceva nou, avem stangacia unui copil mic. Nu stim, ne impiedicam, mai cadem, dar important este sa ne ridicam si sa mergem drept.

b.       Invatarea implica si corectarea – Cei care gresesc nu trebuie nicidecum umiliti, ci ajutati sa se corecteze.

c.       Invatarea este pusa in metode de invatare – Directorii de resurse umane au fost chestionati in cadrul studiului Romanian HR Profile 2007 care este cea mai eficienta metoda de invatare si 48,1% au ales calificarea la locul de munca, 21,6% trainingul (trainingul este un proces planificat pentru a modifica atitudini, cunostinte sau comportamente printr-o experienta dobantita prin studiu in vederea obtinerii unei performante optime in cadru unei activitati sau game de activitatii) 7,6% coachingul (acesta este un prieten apropiat si de incredere, dedicat suta la suta succesului clientilor sai si care, prin cunostintele si experienta sa, ii ajuta pe acestia sa-si defineasca si sa-si atinga obiectivele si aspiratiile pe diferite planuri), 6,6%, cursurile de lunga durata, 6,6% rotirea posturilor, 2,9% managementul proiectelor, 1,9% mentoringul (mentorarea presupune o relatie pe termen lung si poate fi un mod de viata, in ideea „cresterii” sau indrumarii altora prin impartasirea experientei personale si a provocarii de a se dezvolta; implica increderea), 0,6% e-learning (e-learning este un termen prin care se descrie procesul de învăţare cu ajutorul unui calculator conectat la internet.; e-learning inseamna accesul la informatiile cele mai noi, dobandirea de noi cunostinte, invatarea continua, metode noi si eficiente de invatare. ), iar restul de 4,1% alta metoda.

 

4.      Procesul eficient de invatare include sfaturi practice de invatare din partea specialistilor in domeniu:

1. Atingerea scopului pe care il aveti in viata este conditionat de studiul individual.
2. Feriti-va sa va faceti munca neinteresanta.
3. Planificati-va pentru studiul individual un timp minim pe care ulterior sa-l mariti progresiv.
4. Intre orele 8-13 si 16.30-21.30 sunt perioadele optime de invatare dintr-o zi.
5. Dupa fiecare 40-50 minute de concentrare si invatare faceti cate o pauza de 10-15 minute, in care sa va relaxati (intins cu ochii inchisi pe un pat sau fotoliu, va plimbati, ascultati muzica, va jucati, faceti gimnastica sau conversatii, care sa solicite si alti centri nervosi).
6. Daca simtiti ca nu va puteti concentra asupra unui subiect sau teme anumite, invatati-le pe parti mici.
7. Faceti insemnari, extrageti ideile esentiale din text si intocmiti un rezumat (insemnarile sunt folositoare la recapitulare si mentin atentia).
8. Disciplinele sau temele asemanatoare sa fie incadrate in program succesiv (ex. matematica, fizica, chimie). Mariti pauzele daca orarul nu va permite acest lucru.
9. Nu treceti de la o tema la alta fara ca intai sa nu fie bine insusita.
10. Nu va aglomerati creierul cu informatii curente, redundante, factuale sau putin semnificative (date, cifre, termeni, ani, adrese etc.) si care pot fi pastrate in agende, carnetele s.a. Fiti cat mai selectiv in retinerea informatiilor, iar cand sunteti obligat sa memorati ceva fara relatii logice intre ele, apelati la sisteme mnemotehnice.
11. Repetati a treia zi ceea ce ati invatat in prima.
12. Nu invatati intensiv (cu 3 zile inainte de examen), ci extensiv (zilnic, permanent).

13. Invatarea intensiva este eficienta daca ciclurile de invatare sunt secondate de stagii aplicative, care sa solicite intens cunostintele si deprinderile achizitionate intensiv.
14. Faceti planul textului cat invatati, daca nu va trebui oricum sa-l construiti improvizat, ad-hoc, putin eficient, cat veti fi examinat.
15. Ce nu intelegeti bine si in profunzime materialul de invatat, confruntati-va cu cat mai multe surse (manuale, dictionare, enciclopedii etc.).
16. In preajma examenelor, dupa invatare, supuneti-va autoexaminarii, simulati situatia de examen, puneti pe cineva sa va asculte si sa va dea note, faceti bilete de examinare, amestecati-le trageti 2-3 si raspundeti.
17. Feriti-va de prejudecata profesorilor in legatura cu capacitatea dumneavoastra intelectuala.
18. Feriti-va de esecul ca “reactie in lant” in invatare si la examen.
19. La examene, prima jumatate a grupei de examinati este favorizata in raport cu a doua.
20. Invatarea pentru o anumita data conditioneaza uitarea dupa data respectiva.
21. Invatarea in conditii usoare de stress si anexietate (precipitare, mobilizare) este superioara invatarii in conditii de relaxare totala.
22. Recompensele trebuie acordate la intervale neregulate de timp.
23. Cunoasterea rezultatelor si a erorilor in invatare, mobilizeaza si orienteaza pe cel ce invata in asimilarea cunostintelor.
24. Construiti-va tabele de specificatie (liste cu cele mai importante notiuni, teze, principii, ipoteze, formule, scheme etc.) 
 

 

IV.           Rezultate

1.      Lipsa invatarii face pagube ireparabile – Un raport al Comisiei Europene, spune ca peste 50% dintre adolescentii romani si bulgari cu varsta de 15 ani nu sunt capabili sa citeasca si sa inteleaga un text. Fenomenul poarta un nume extrem de dur – analfabetism functional. Adica dupa, teoretic, 8 ani de scoala, jumatate dintre copiii romani sunt, dintr-un anumit punct de vedere, analfabeti.

2.      Invatarea te face mai intelept – Invatarea te introduce in cultura, in lumea fascinanta a cunostiintei. Invatarea iti ofera noi deprinderi care duc la noi experiente de viata. 

3.      Invatare conduce la schimbare – Invatarea determina intodeauna schimbare.

 4.      Cuvantul lui Dumnuezeu este sansa noastra de a cunoaste si trai in voia Lui.

a.      Cuvantul lui Dumnezeu ne fereste de pacat.

  • Un tanar ratacitor s-a trezit candva uitandu-se la cele cateva lucruri ramase de la mama sa care murise; printre ele era si Biblia ei. Ceva l-a impins sa deschida Cartea si sa arunce o privire asupra semnului de carte din ea, pe care a gasit un mesaj pretios scris. Inima i-a fost miscata pe cand citea aceste cuvinte scrise de mana cu scrisul cunoscut al ei: “Aceasta Carte te va tine departe de pacat; sau pacatul te va tine departe de aceasta Carte”.

b.      “Strang Cuvantul Tau in inima mea, ca sa nu pacatuiesc impotriva Ta” – Psalm 119:11.

c.       Cuvantul lui Dumnezeu este protectia si apararea noastra impotriva pacatului – Cand Domnul Isus a fost ispitit in pustie de cel rau, El s-a aparat de trei ori citand Cuvantul lui Dumnezeu. Apostolul Pavel ne sfatuieste: “Intariti-va in puterea tariei Lui… Luati si SABIA DUHULUI CARE ESTE CUVANTUL LUI DUMNEZEU” Efeseni 6:10,17. Versetul 11 ne spune ca facand astfel vom putea “tinea piept impotriva uneltirilor diavolului”. Cuvantul lui Dumnezeu este o arma puternica.

d.      “Caci Cuvantul lui Dumnezeu este viu si lucrator, mai taietor decat orice sabie cu doua taisuri, patrunde pana acolo ca desparte sufletul si duhul, incheieturile si maduva, judeca simtirile si gandurile inimii”Evrei 4:12.


Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat: